۵ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

آیا همه کودهای ورمی کمپوست سبب معجزه روی گیاه می شوند؟

حتماً شما هم با تعابیری مثل معجزه با استفاده از کود ورمی کمپوست برخورد کردید. لازم به ذکر است که در هنگام در نظر گرفتن این موضوع باید به یک مورد توجه کنید و آن این است که، همه‌ی انواع ورمی کمپوست‌ها که توسط تولیدکنندگان مختلف تولید می‌شود دارای چنین ویژگی نیستند. درست است که  همه‌ی آنها توسط کرم مصرف شده و به کرم پوسال تبدیل شده است. ولی شرایط و ضوابطی که فرد تولید کننده در نظر گرفته است، با دیگری فرق داشته و روش کار متفاوت بوده است.

آیا ورمی کمپوست همیشه سبب معجزه می شود؟

آیا ورمی کمپوست همیشه سبب معجزه می‌شود؟

پس نباید فراموش کرد که همانطور که همه‌ی کودهای شیمیایی اثرات یکسانی روی رشد گیاه نمی‌گذارند (کیفیت‌ها فرق می‌کند)، ورمی کمپوست هم به همین صورت است. مثلاً فرض کنید تولید کننده‌ای شرایط تولید با حداکثر کیفیت ورمی کمپوست را به خوبی نیاموخته است. در این صورت کودی که تولید می‌کند قابل مقایسه با رقیبان زبده و کاربلد نیست.

شاید استفاده از آنالیز آزمایشگاه بهترین راه برای تعیین میزان کیفیت یک کود باشد که اجزاء تشکیل دهنده‌ی آن نشان دهنده‌ی میزان کیفیت آن می‌باشد و بر همین اساس می‌توانید تصمیم به خرید کردن آن کود ورمی کمپوست بکنید یا نکنید.

اگر کشاورز هستید و تازه با ورمی کمپوست آشنا شدید، حتماً سطح اطلاعات خود را راجع به خرید ورمی کمپوست بالا ببرید تا پس از مصرف و مواجه شدن با اثرات نامطلوب رشد گیاه، از مصرف ورمی کمپوست دلسرد نشوید. باید گفت استفاده از ورمی کمپوست مثل هر چیز دیگر تحت شرایط و آگاهی کافی است که جواب مناسب را به دست می‌دهد.

پس به جرات می‌توان گفت که همه کودهای ورمی کمپوست سبب معجزه روی گیاه نمی‌شوند. در ضمن، گاهی اوقات در تولید و فرآوری این محصول غش هم می‌شود که معمولاً کم هم نیست. یعنی حتی با محصولات دیگر که ارزش کمتری دارد مخلوط می‌شود به عنوان یک کود ورمی کمپوست خالص به شما تحویل داده می‌شود یا حتی کاملاً برای گیاه شما بی‌ثمر است. پس هنگام خرید ورمی کمپوست به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شما چی فکر می‌کنید؟