۷ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

اشتغال و رشد اقتصادی با ورمی کمپوست

همانطور که در نوشته‌های قبلی سایت ورمی کمپوست با کرم پوسال آشنا شدید، این ماده یک کود آلی است که افزایش بهره‌وری کشت محصولات مختلف را به دنبال دارد، علاوه بر آن به افزایش کیفیت ساختار خاک هم کمک می‌کند. اما در اینجا می‌خواهیم با هم به ارتباط بین اشتغال و رشد اقتصادی با تولید ورمی کمپوست بپردازیم.

از جوانب مختلفی می‌توان تولید ورمی کمپوست را بررسی کرد. ولی عمدتاً از دو جنبه این کود طبیعی بررسی می‌گردد؛ یکی از نقطه نظر مصرف این کود به عنوان یک کود طبیعی و با کیفیت که سبب افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی و باغبانی می‌شود، و یکی دیگر از منظر تولید ورمی کمپوست از کودهای دامی و مواد زائد که این کار علاوه بر صرفه‌جویی‌های اقتصادی در معدوم کردن زباله‌ها، باعث تولید فرصت‌های کاری و همچنین کارآفرینی می‌گردد.

اشتغال و رشد اقتصادی با ورمی کمپوست

اشتغال و رشد اقتصادی با ورمی کمپوست

از هر دو منظر که به قضیه‌ی تولید ورمی کمپوست نگاه کنیم، می‌بینیم تولید این ماده حیاتی باعث اشتغال و رشد اقتصادی می‌شود. در ادامه این قضایا را بازتر می‌کنم.

اگر استفاده از ورمی کمپوست در بین کشاورزان و باغداران به یک فرهنگ تبدیل شود، این کار باعث تولید محصولات گیاهی طبیعی برای افراد جامعه می‌شود. همین خود کافی است که غذای طبیعی به کارایی تک تک افراد جامع بیافزاید. اما استفاده‌ی مداوم از ورمی کمپوست، باعث افزایش کیفیت و حاصلخیزی زمین زراعی و باغی می‌گردد که این باعث بهبود کیفیت اراضی و مقرون به صرفه‌تر شدن کشت در آنها می‌شود. از این نظر هم اشتغال تامین می‌گردد و هم رشد اقتصادی حاصل می‌شود.

اما از منظر تولید ورمی کمپوست که به داستان نگاه کنیم، باید ببینیم که این کود از چه ماده‌ی اولیه‌ای تولید می‌شود؟ مسلماً مواد اولیه برای تولید ورمی کمپوست همان موادی است که ما به آن آشغال، زباله یا مواد دور ریختنی می‌گوییم. با تبدیل این موارد اولیه بی‌ارزش به یک ماده‌ای که برای خرید و فروش آن پول‌های زیادی مبادله می‌شود، خود گواهی بر رشد اقتصادی با تولید ورمی کمپوست است. خوب، طبیعی هم است که اشتغال در این بین ایجاد خواهد شد و فرصت‌های بسیاری را برای افرادی که از این کار لذت می‌برند فراهم خواهد کرد.

بیشتر فعالیت‌های اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی هستند که هر کسی از پس آنها بر نخواهد آمد. اما ورمی کمپوست محصولی است که در هر شرایطی و با هر میزان سرمایه و تاسیسات قادر به تولید شدن است. شاید مهمترین عامل برای تولید یک ورمی کمپوست خوب، اطلاعات باشد که هر کسی که می‌خواهد وارد این صنعت شود، باید آن را کسب کند.

بازدهی سریع سرمایه‌ای که برای این کار گذاشته می‌شود، یکی دیگر از ویژگی‌های این فعالیت در عرصه‌ی کشاورزی ارگانیک است. باید اشاره کرد که ارزش افزوده‌ای که این کار در کوتاه‌ترین زمان ایجاد می‌کند، باعث زودبازده شدن این کار می‌شود.

بنا به این دلایل، و عوامل دیگری که در مقالات دیگر سایت Vermicasting.ir گفته شده، اشتغال و رشد اقتصادی با ورمی کمپوست امری با ضریب احتمال بالا است، که هر مسئول یا فردی از اعضاء جامعه باید نسبت به آن کاملاً آگاه باشند.

شما چی فکر می‌کنید؟