۲۶ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

انواع سبک تولید ورمی کمپوست

باید دانست که برای پرورش کرم خاکی و تولید ورمی کمپوست روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در اینجا از آنها به سبک تولید ورمی کمپوست یاد می‌کنیم. این سبک‌ها بسته به مقیاس، شرایط، وسعت کار و … دسته‌بندی شده و کلاً شامل 3 دستۀ کلی می‌باشد. همانطور که می‌دانید تولید ورمی کمپوست در همه جا امکان‌پذیر است، اما بسته به ویژگی‌هایی که ذکر شد باید بدانید که بهترین سبک برای این کار کدام است، که در ادامه به آنها اشاره خواهم نمود.

انواع سبک تولید ورمی کمپوست

انواع سبک تولید ورمی کمپوست

ورمی کمپوست خانگی

این نوع تولید ورمی کمپوست همانطور که از نامش بر می‌آید، برای تولید کود کرم پوسال از زباله‌های خانگی استفاده دارد که علاوه بر کاهش زباله‌هایی که برای خانه و محیط زیست مشکلاتی را درست می‌کنند، باعث تولید ماده‌ای با ارزش به نام طلای سیاه می‌شود.

میزان تولید و اشتغالی که در این سبک ایجاد می‌شود بسیار کم است. ولی در کل اثرات بسیار مثبتی روی اجتماعات شهرنشینی و روستایی خواهد گذاشت و از طرف دیگر باعث فرهنگ‌سازی راجع به احترام به محیط زیست‌مان می‌شود.

بدین منظور بهترین جا برای پرورش کرم‌های خاکی سطل‌هایی است که برای این منظور طراحی شدند. این سطل‌ها بایستی بسته به میزان زباله‌ای که هر خانوار تولید می‌کند دارای اندازه و حجم معینی باشند، تا از یک طرف با کمبود جا و مرگ کرم‌ها، و از طرف دیگر با افزایش فضا که خود باعث از بین رفتن شرایط ایده‌آل می‌شود، روبرو نگردند.

ورمی کمپوست اجتماعی

این نوع سبک تولید ورمی کمپوست از نظر مقیاس اندکی از نوع خانگی آن بزرگ‌تر است. فرض کنید که یک رستوران از زباله‌های خود برای تولید ورمی کمپوست استفاده کرده و با این کار یک محصول ارزشمند را تولید می‌کند. یا حتی خانه‌های یک محله با مشارکت هم اقدام به انجام چنین کاری می‌کنند.

بهترین نمونۀ آن در کشور خودمان، استفادۀ از زباله‌های شهری برای این منظور است. از آنجایی که یکی از مشکلات شهرداری‌ها زباله‌هایی است که هر روز به میزان تولید آن از طرف شهروندان افزوده می‌شود، با استفاده از این فناوری که کرم‌ها به کمک ما می‌آیند، می‌توان علاوه بر اینکه از کمترین امکانات برای تولید محصولی با ارزش بالا استفاده کرد، مشکلات زیست محیطی دیگر روش‌های معدوم‌سازی زباله‌های شهری را ندارد. معمولاً شهرداری‌ها باید از این طرح استقبال کنند که در کشور ما هم اجرایی است.

شاید بتوان گفت هدف از اجرای این سبک برای تولید ورمی کمپوست، بیشتر مقاصد زیست محیطی و همچنین منافعی است که مستقیماً می‌توان از این فعالیت برد. مثل استفاده از ورمی کمپوست تولیدی برای بهره‌برداری مستقیم آن در فضای سبز و محیط های شخصی و غیر شخصی.

ورمی کمپوست تجاری

این سبک از تولید ورمی کمپوست به منظور اهداف اقتصادی صورت می‌گیرد و معیار آن میزان درآمدی است که در بر دارد. البته بسته به کالایی که تولید می‌شود، می‌توان ورمی کمپوست و یا کرم خشک یا حتی کرم زنده را به فروش رساند و از این راه کسب و کار را گسترش داد. در این سبک باید علاوه بر عوامل فنی که برای رشد و توسعۀ کرم خاکی مهم است، باید عوامل مالی و تجاری را هم مد نظر قرار دهید تا بتوانید از این کار سود خوبی به دست آورید.

هدف عمدۀ ما در این سایت آموزش نحوۀ تولید ورمی کمپوست به این سبک است که در حال حاضر افراد بسیاری رو به این کار آوردند. منابع و مراجع مختلفی هم برای کسب اطلاعات بیشتر بدین منظور وجود دارند.

در اینجا به سبک تولید ورمی کمپوست بیشتر از منظر اقتصادی و مخصوصاً وسعت نگاه کردیم. ولی باید اشاره کرد با توجه به شاخص‌های دیگری هم می‌توان تقسیم بندی‌های دیگری را انجام داد که در دیگر مقالات به آنها هم اشاره خواهم نمود.

شما چی فکر می‌کنید؟