۲ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: کشاورزی طبیعی
توسط جمال    بدون نظر

اهمیت کشاورزی پایدار برای جوامع انسانی و طبیعت

کشاورزی پایدار ارتباط تنگاتنگی با سلامتی جوامع انسانی و طبیعت دارد که هر دو اثرات مستقیم و غیر مستقیمی روی یکدیگر دارند و نقش مهمی را برای حیات روی کره‌ی خاکی بازی می‌کنند. از یک طرف تولید غذا برای زنده ماندن جوامع بشری نیازی غیر قابل چشم‌پوشی است که بر اثر افزایش جمعیت از نظر کمیت دچار محدودیت می‌شویم. و از طرف دیگر، برخی اوقات برای رسیدن به کمیت و تولیدات کشاورزی بیشتر، مجبور به تخریب طبیعت هستیم که کشاورزی پایدار اینجاست که اهمیت خود را نشان می‌دهد.

کشاورزی پایدار به نوعی از کشت و کار خطاب می‌شود که در آن تولید محصولات کشاورزی با حداقل تاثیرات مخرب روی سلامتی انسان و طبیعت با دید به افق‌های پیش رو صورت گیرد و آینده‌ی هر کاری که در این زمینه صورت می‌گیرد برای افراد و طرح‌ها بسیار مهم باشد. یعنی اگر مثلاً تولید یک نوع میوه در دستور کار قرار می‌گیرد، علاوه بر اینکه روی میزان باردهی این محصول کار می‌شود، باید روی تاثیراتی که این فرآیندها روی طبیعت و حتی سلامت جامعه‌ی آتی می‌گذارد هم برنامه‌ریزی شود.

اهمیت کشاورزی پایدار برای جوامع انسانی و طبیعت

اهمیت کشاورزی پایدار برای جوامع انسانی و طبیعت

از زمانی که تاثیر محصولات هورمونی و آغشته به انواع سموم و علف‌کش‌ها برای دانشمندان جهان درک شد، بحث کشاورزی پایدار هم مطرح شد، که در این زمینه تحقیقات و فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است. برخی می‌گویند که باید به قبل برگردیم و از فرآیندهای طبیعی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم. برخی دیگر هم می‌گویند باید با پیشرفت‌های روز در عرصه‌ی تولید محصولات طبیعی بیشتر کار کنیم. در هر صورت همگی به زبان‌بار بودن روش تولید محصولات به روش امروزی ازعان دارند.

برای رسیدن به کشاورزی پایدار، شاخه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که تا به حال استفاده از کودهای شیمیایی اثرات مخرب زیادی روی سلامت انسان و حتی طبیعت داشته است، بخشی از داستان کشاورزی پایدار را حذف کودهای شیمایی از تولید محصولات کشاورزی در نظر گرفته‌اند.

کودهای شیمیایی که با افزایش کمیت تولید محصول برای کشاورزان بسیار شگفت‌انگیز بود، جای پای خود را در صنایع تولید محصولات غذایی باز کرد. این شد که روز به روز به استفاده از این نوع کودها اضافه شد، تا اینکه با بررسی بیماری‌هایی که بسیاری از انسان‌ها به آن دچار می‌شدند، علت اصلی آنها را همین کودهای شیمیایی بیان کردند. کودهایی که باعث سود کوتاه‌مدت ولی ضررهای غیر قابل جبران بلندمدت می‌شد.

ولی امروزه با گسترش کشاورزی پایدار و استفاده از محصولات طبیعی، میل به استفاده از کودهای آلی بیش از پیش شده همه خواهان استفاده از کودهای طبیعی هستند. یکی از این نوع کودها، ورمی کمپوست است که به کرم پوسال هم شناخته می‌شود که علاوه بر اینکه مضررات کودهای شیمیایی را ندارد، حتی معایب کودهای قدیمی، مثل کود گاوی پوسیده شده، را هم ندارد. به غیر از این، تاثیر این نوع کود روی رشد گیاه بسیار قابل توجه است و کیفیت آن را هم بهبود می‌دهد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که تولید و فعالیت در زمینه‌ی کشاورزی پایدار، آینده‌ی خوبی را برای خود رقم بزند که جا برای فعالیت هر چه بیشتر را برای جویندگان کار باز می‌کند. بدین ترتیب اهمیت کشاورزی پایدار روز به روز بیشتر خواهد شد.

یک مورد دیگر که باید به آن اشاره کرد، این است که اگر امروز فعالیت می‌شود که گفته می‌شود مطابق با اهداف کشاورزی پایدار است، باید روی آن بیشتر کار شود. همانطور که زمانی کودهای شیمیایی آمد و کسی نگفت که این کودها باعث ایجاد تومور و سرطان در بدن انسان می‌شوند. شاید امروز هم استفاده از محصولات تراریخته چنین مشکلاتی را در آینده به وجود آورد.

شما چی فکر می‌کنید؟