۶ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: اخبار ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست

اگر به فکر وارد شدن به صنعت تولید ورمی کمپوست به صورت انبوه هستید، بهتر است که نیم نگاهی به مراحل گرفتن مجوزهای مربوطه بیاندازید. روش کار به مانند راه‌اندازی دیگر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها است. ولی با کمی تفاوت که به صورت کاربردی در ادامه آمده است. در اولین قدم و برای مهیا کردن تاسیسات باید به دنبال جواز تاسیس رفته و در مدت زمانی که جواز تاسیس شما اعتبار دارد باید اقدام به دریافت پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست کنید.

در ادامه با توضیحاتی کلی راجع به قوانین وارد بحث می‌شویم و سپس اختصاصی راجع به گرفتن مجوزات تولید ورمی کمپوست اشاره می‌کنیم. باید اشاره کرد که این مطلب توسط جناب آقای مجید عزیزی نوشته شده است و در انتهای صفحه هم پیوند صفحه‌ی آن را مشاهده می‌کنید.

جواز تاسیس و پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست

جواز تاسیس و پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست

اصل ۲۸ قانون اساسی: «هر کس حق دارد شغلی را بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند».

با عنایت به ماده ۸ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۷۹ و همچنین تصویب نامه ۳۹۱۰۷ ـ ۲۹/۷/۱۳۸۳ هیئت وزیران و الحاقیه ۲۰۵۵۱-۱۸/۴/۸۴، وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نسبت به صدور جواز تاسیس و بهره برداری و توسعه برای طرحهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در مقیاس کوچک اقدام نماید.

بر اساس مصوبات مذکور مدیریت صنایع کشاورزی عمدتاً در زمینه تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی فسادپذیر فعالیت می‌نماید که تولید کود از ضایعات کشاورزی و فضولات حیوانی شامل این بخش است و قسمتی از کدهای آیسیک ۲۴۱۲ می‌باشد.

مراحل کلی احداث واحد صنعتی (کارخانه یا کارگاه)

  1. اخذ جواز تاسیس
  2. احداث واحد صنعتی
  3. تمدید جواز تاسیس (در صورت نیاز)
  4. اصلاح جواز تاسیس (در صورت نیاز)
  5. اخذ پروانه بهره برداری
  6. اخذ «موافقت با توسعه طرح» و «اصلاح پروانه بهره برداری» پس از اجرای توسعه (در صورت نیاز)
  7. استفاده از «سایر خدمات مدیریت صنایع کشاورزی»

مراحل اخذ جواز تاسیس

جواز تاسیس برای شروع کارهای اجرایی و نصب ماشین آلات صادر می‌گردد.

  1. داشتن «شرایط عمومی متقاضیان جواز تاسیس» (در ادامه توضیح داده شده)
  2. انتخاب عنوان صنعت مورد نظر «نام محصولات صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی»
  3. در نظر داشتن «محدودیتهای صدور جواز تاسیس»
  4. ارائه «مدارک لازم برای جواز تاسیس» (در ادامه توضیح داده شده)
  5. تکمیل فرم «پرسشنامه جواز تاسیس»
  6. تکمیل فرم «مشخصات شرکا»
  7. ارائه موارد ۴ تا ۶ به صورت یکجا به مدیریت صنایع کشاورزی استان (مستقیما یا از طریق شهرستان)
  8. بررسی کلی توسط کارشناس و تهیه استعلام های لازم و پیگیری متقاضی برای اخذ جواب استعلامها و ارائه به کارشناس
  9. بررسی و اصلاحات لازم توسط کارشناس مربوطه
  10. در صورتی که ارزش ماشین آلات خارجی طرح بالاتر از ۵۰۰ هزار دلار (یا معادل آن در مورد سایر ارزها) باشد جهت بررسی و صدور جواز تاسیس به دفتر اداره کل صنایع تبدیلی و تکمیلی ارسال می گردد (ادامه از ردیف ۱۳)
  11. تهیه پیش نویس جواز توسط کارشناس و تایپ
  12. تایید جواز به ترتیب توسط کارشناس، رئیس اداره صنایع تبدیلی، مدیریت صنایع کشاورزی، معاون صنایع و توسعه روستایی و امضای ریاست محترم سازمان
  13. ابطال تمبر به مبلغ یکصدهزار ریال توسط متقاضی در مدیریت مالی سازمان
  14. درج شماره و تاریخ جواز تاسیس و ارائه به متقاضی
  15. ارسال رونوشت جواز تاسیس به سازمان کار و امور اجتماعی، محیط زیست، نظارت بر مواد غذایی یا دامپزشکی (حسب مورد)، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و همچنین متقاضی جهت مراجعه به ادارات مذکور برای اطلاع از قوانین و مقررات و همچنین ارائه کروکی محل احداث طرح

شرایط عمومی متقاضیان جواز تاسیس

  1. تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
  2. حداقل سن ۱۸ سال تمام
  3. دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت

مدارک لازم برای صدور جواز تاسیس

  1. فتوکپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی شرکا
  2. فتوکپی پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  3. شرکتها می بایست علاوه بر مدارک فوق برای شرکا (شرکت‌های تعاونی فقط برای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل)، اساسنامه، شرکت نامه، آگهی تاسیس و آگهی تغییرات در روزنامه رسمی را ارائه نمایند.

مراحل احداث واحد صنعتی

موارد ذیل می‌بایست ظرف ۱۲ ماه اعتبار جواز تاسیس انجام گردد.

  1. مراجعه به ادارات ذیربط جهت اطلاع از قوانین و مقررات آنها
  2. تهیه زمین به نام صاحب جواز و ارائه تصویر مدرک مالکیت و کروکی آن از طرق ذیل:
    الف: املاک شخصی
    ب: خرید از دیگران
    ج: شرکت شهرکهای صنعتی
    د: در صورت عدم امکان از طرق فوق، کروکی پیشنهادی از زمینهای منابع طبیعی (دولتی) را ارائه تا به مدیریت امور اراضی معرفی گردد.
    تذکر: موارد الف و ب از مدیریت امور اراضی (در مورد کاربری) و محیط زیست استعلام خواهد شد.
  3. تهیه نقشه ساختمانی تائید شده توسط مهندس ناظر
  4. اخذ مجوز ساخت (احداث بنا) از بخشداری، شرکت شهرکهای صنعتی، شهردای یا بنیاد مسکن (حسب مورد) و ارائه تصویر آن
  5. احداث ساختمان، تاسیسات، انشعاب آب و برق و محوطه سازی
  6. خرید و نصب ماشین آلات و راه اندازی آزمایشی
  7. درخواست صدور پروانه بهره برداری

تذکر: در طول مراحل فوق متقاضی موظف به موارد ذیل می‌باشد:

  1. ارائه گزارش عملکرد هر شش ماه یک بار
  2. در صورت اتمام اعتبار جواز تاسیس و داشتن عذر موجه می‌باید جهت «تمدید جواز تاسیس» حداکثر دو بار و هر بار یک سال اقدام نماید.
  3. در صورت هر گونه تغییر در طرح می‌بایست نسبت به «اصلاح جواز تاسیس» اقدام نماید.

مراحل صدور پروانه بهره برداری

  1. دارا بودن جواز تاسیس دارای اعتبار
  2. اتمام ساختمان، تاسیسات و محوطه سازی
  3. نصب ماشین آلات و راه اندازی آزمایشی
  4. تامین نیروی انسانی
  5. تولید آزمایشی (توان تولید انبوه)
  6. تکمیل فرم «پرسشنامه پروانه بهره برداری» و ارائه آن به مدیریت صنایع کشاورزی استان (مستقیما یا از طریق شهرستان)
  7. ارائه تصویر مدارک مربوط به انشعاب برق و آب و پاپان کار ساختمانی از مراجع ذی‌ربط و مدارک لازم دیگر در صورت نیاز
  8. پس از بررسی موارد فوق، کارشناس جهت استعلام از ادارات کل محیط زیست، سازمان کار و آمور اجتماعی، نظارت بر مواد غذایی یا دامپزشکی (حسب مورد)، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و سایر موارد اقدام می نماید و متقاضی موظف به پیگیری و ارائه جواب استعلامها می باشد.
  9. بازدید کارشناس استان و تکمیل فرم گزارش فنی بازدید و ظرفیت سنجی بر اساس ۲۸۰ روز کاری و تعداد نوبت کاری فعال و راندمان ۸۰ درصد (تولیدات فصلی بر اساس روز کاری)
  10. تهیه پیش نویس پروانه توسط کارشناس و تایپ
  11. تایید پروانه به ترتیب توسط کارشناس، رئیس اداره صنایع تبدیلی، مدیریت صنایع کشاورزی، معاون صنایع و توسعه روستایی و امضای ریاست محترم سازمان.
  12. واریز حق التمبر توسط متقاضی (از ۵۰ الی ۱۵۰ هزار ریال به نسبت سرمایه گذاری)
  13. درج شماره و تاریخ و ارائه پروانه همراه با مشخصات پروانه(فرم پیوست شماره پنج) به متقاضی
  14. ارسال رونوشت پروانه سازمان کار و امور اجتمالی، محیط زیست، نظارت بر مواد غذایی یا دامپزشکی (بر حسب مورد)، استاندارد و تحقیقات صنعتی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه.

سایر خدمات مدیریت صنایع کشاورزی

  1. ارائه آمار و اطلاعات موجود و یا کمک جهت تهیه آن
  2. کمک برای تامین زمین به ترتیب در نواحی صنعتی، شهرکهای صنعتی و منابع طبیعی
  3. معرفی جهت دریافت تسهیلات بانکی طبق قوانین سنواتی در صورت درخواست
  4. معرفی به ادارات ذیربط جهت دریافت امکانات از قبیل برق، آب، گاز، سوخت دولتی و… در صورت درخواست
  5. مشاوره در کلیه مراحل

حال فرایند دریافت مجوزهای تولید ورمی کمپوست به شکل ساده تر و کاربردی توضیح داده خواد شد:

برای شروع ابتدا متقاضی باید درخواست کتبی همراه با مدارک مورد نیاز را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تقدیم نماید.

پس از طی مراحل اداری و دریافت معرفی‌نامه از جهاد کشاورزی شهرستان، معرفی‌نامه و مدارک توسط متقاضی تحویل واحد صنایح تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی استان می‌شود.

در جهاد کشاورزی استان پس از بررسی مدارک برای صدور جواز تأسیس اقدام می‌شود و مبلغ ده هزارتومان بابت آن تمبر باطل می‌گردد.

پس از دریافت جواز تأسیس متقاضی اقدام به انجام مراحل زیربنایی و تأسیسات مورد نیاز می‌کند و زمانی که به مرحله‌ی تولید رسید، به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کرده و اعلام می‌دارد که آماده دریافت پروانه بهره برداری است.

بر خلاف دیگر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی، تولید ورمی کمپوست در محل شخصی (ملکی یا استیجاری) فقط نیاز به استعلام از محیط زیست دارد که البته در زمین‌های دولتی تعداد این استعلام‌ها بیشتر خواهد شد، از قبیل منابع طبیعی، اراضی کشاورزی، آب و فاضلاب، برق، گاز و…

پس از اعلام آمادگی متقاضی برای دریافت پروانه بهره برداری و بازدید محل تولید توسط کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان، جهاد کشاورزی شهرستان نامه استعلام محیط زیست را به متقاضی می‌دهد تا به اداره محیط زیست منطقه برای دریافت جواب تحویل دهد.

حدود یک سال پیش، قانون سختی برای دریافت جواب استعلام از محیط زیست وجود داشت، مهم‌ترین آن فاصله‌ی واحد تولیدی از اولین دیوار محل مسکونی بود که در قانون قبلی این فاصله حداقل ۱۰۰۰ متر تعیین شده بود. اما با تغییر قانون موارد زیر برای دریافت جواب مثبت استعلام تعیین شد:

واحد تولیدی در داخل روستا به شرط عدم دیوار مشترک با واحد آموزشی، مرکز بهداشت و مراکز نظامی و انتظامی(ظرفیت تولید حداکثر ۲ تن در روز)
واحد تولیدی در محدوده ۲۵۰ متری حریم روستا (ظرفیت تولید حداکثر ۱۰ تن در روز)
واحد تولیدی خارج از محدوده حریم روستا (ظرفیت تولید نامحدود)

یکی دیگر از موارد مورد نیاز دریافت استعلام از محیط زیست، داشتن سند شش دانگ محل تولید است. چنانچه مکان تولید به صورت استیجاری است نیاز به قول‌نامه رسمی سازمان ثبت اسناد کشور است. اگر کارشناس محیط زیست مکان معرفی شده را پس از بازدید تأیید کرد فرم مخصوصی ارائه می‌کند که باید توسط متقاضی تکمیل و امضاء گردد.

و در پایان جواب نامه اداره کشاورزی شهرستان توسط اداره محیط زیست با توجه به مستندات داده می‌شود. معمولاً نامه جواب استعلام توسط خود اداره محیط زیست ارسال می‌شود.

متقاضی باید مجدد به اداره کشاورزی شهرستان مراجعه نموده و پس از دریافت مدارک و معرفی نامه صدور پروانه، به اداره کشاورزی استان واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی مراجعه نماید. و در پایان بعد از بازدید واحد تولیدی توسط کارشناس اداره کشاورزی استان و تعیین طرفیت تولید و باطل کردن تمبر توسط متقاضی (۵ الی ۱۵ هزار تومان) پروانه بهره برداری صادر می‌گردد.

نکته‌ها:

دریافت استعلام از محیط زیست در مناطق مختلف کشور در پاره‌ای از موارد قوانین مختلفی دارد که با مراجعه به اداره محیط زیست منطقه خود می‌توانید از آن ها مطلع شوید.

قبل از خرید مکان تولید یا اجاره کردن و یا حتی قبل از اجرای عملیات زیربنایی تولید، حتماً حتماً به اداره محیط زیست مراجعه کرده و از وضعیت مکان مورد نظر مطلع شوید. تعداد زیادی جواز تأسیس توسط اداره کشاورزی صادر شده که در ایستگاه محیط زیست متوقف گردیده‌اند.

مراحل دریافت پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست در صورتی که در ایستگاه محیط زیست توقف طولانی نشود حداکثر ۱ ماه زمان می‌برد.

گرفتن پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست نسبت به دیگر مجوزهای شغلی خیلی راحت و کم هزینه‌تر می‌باشد. از مزایای آن می توان به گرفتن سهمیه سوخت دولتی و اجازه تبلیغات در جهاد کشاورزی منطقه اشاره کرد. ضمن اینکه واحد تولیدی به متقاضیان تولید و مصرف کنندگان کود ورمی کمپوست معرفی می‌شود. و البته تخصیص اعتبار در قالب وام‌های بلند مدت نیز از مزایای گرفتن پروانه بهره برداری تولید ورمی کمپوست است.

منبع: انجمن رکسان

شما چی فکر می‌کنید؟