۳ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: کشاورزی طبیعی
توسط جمال    بدون نظر

طلای سیاه کشاورزی

تا به حال در مورد طلای سیاه زیاد شنیدیم. اولین چیزی که با شنیدن این اصطلاح به ذهن ما خطور می‌کند، همان نفتی است که ما داریم ولی انگاری نداریم! ولی به تازگی باید با یک طلای سیاه دیگر هم آشنا شویم که آن چیزی نیست، جز کودی که با مصرف آن در زمین‌های کشاورزی، باغات و حتی گل‌های باغچه و خانگی باید منتظر معجزه باشیم. این ماده ورمی کمپوست نام دارد که به فارسی از آن با عنوان کرم پوسال نام می‌برند. پس در اینجا با طلای سیاه کشاورزی و کشت و کار بیشتر آشنا شوید.

ورمی کمپوست محصول مصرف ضایعات کشاورزی و کود دامی یا حتی زباله‌های شهری است که کرمی با عنوان کرم خاکی آن را مصرف کرده و به ماده‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند. این ماده که بهترین نوع کود آلی شناخته شده است و اثرات بسیار عجیبی روی رشد گیاه و کیفیت آن دارد، کشاورزان را روز به روز بیشتر ترغیب می‌کند که از آن به جای کودهای مضر شیمیایی استفاده کنند.

طلای سیاه کشاورزی

ورمی کمپوست، طلای سیاه کشاورزی

با وضع قوانینی که برای برداشتن یارانه‌ی سم و کود شمیایی تصویب شده است، به نظر می‌رسد که آینده‌ی خوبی برای کودهای آلی در چشم‌انداز نزدیکی پیش رو باشد. تولید کنندگان و حتی سرمایه‌گذاران هم این فرصت را غنیمت شمرده و رو به این سمت آورده‌اند.

از طرف دیگر هم، کشاورزان و باغداران به اهمیت استفاده از کودهای طبیعی و آلی پی بردند که از بهترین آنها ورمی کمپوستی است که اخیراً اهمیت آن کشف شده است. اثراتی که این کود روی رشد گیاه و محصولات گیاهی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی دارد، واقعاً اعجاب‌انگیز است. البته در نگاه اول با توجه به قیمت بالای آن، و اینکه هنوز در اوایل کار این صنعت است، شاید استفاده از آن چندان مقرون به صرفه به نظر نرسد. اما باید گفت که این طور نیست و با این کار علاوه بر اینکه در کوتاه مدت هم سود خوبی عاید کشاورز می‌شود، در بلند مدت به نوعی سرمایه گذاری تلقی می‌شود.

با مشخصاتی که طلای سیاه کشاورزی دارد، به نظر می‌رسد که در  سال‌های آتی به طور کامل جای کودهای شیمیایی را بگیرد. که البته این کار علاوه بر تولید بالا توسط تولید کنندگان برای مقابله با درخواست‌های مشتریان، باید به نوعی فرهنگ‌سازی هم بشود که استفاده از کرم پوسال چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد که دیگر کودهای شیمیایی و غیر طبیعی ندارند. سالیان سال است که در کشور ما از این نوع کودهای مضر استفاده می‌شود و علاوه بر تاثیرات مخرب آن روی موجودات زنده از جمله انسان، زمین‌ها را هم به نوعی تخریب کرده است که باید هر چه سریعتر برای تخریب بیشتر همه با هم عظم خود را جذم کنید تا بتوانیم به گسترش ورمی کمپوست کمک کنیم.

شما چی فکر می‌کنید؟