۱۲ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

مزایای ورمی کمپوست از منظر تولید

تولید ورمی کمپوست برای سلامت و رشد جامعه به دلایل مخلتف از جمله دلایل اقتصادی و زیست محیطی حائز اهمیت است. مزیت‌های این محصول را در دو حیطۀ تولید و مصرف می‌توان بررسی کرد و تبعات آن را در نظر داشت. در این بخش قصد دارم راجع به مزایای ورمی کمپوست از منظر تولید سخن بگویم که در نوشتۀ بعدی از منظر مصرف به آن خواهیم پرداخت.

مزایای ورمی کمپوست از منظر تولید

مزایای ورمی کمپوست از منظر تولید

تولید ورمی کمپوست از موادی با حداقل ارزش

یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید ورمی کمپوست، طلای کثیف است که امروزه به آن به عنوان یک معضل زیست محیطی هم نگاه می‌شود. از طرف دیگر فضولات حیوانی مثل بار گاوی هم از مواد اولیۀ تولید ورمی کمپوست است. اگر نگاه کنیم، هر دوی این دو دسته مواد جزء کم ارزش‌ترین مواد موجود در دور و بر ما است.

حال اگر با فرآیندی که کرم خاکی آشغال‌خور برای ما انجام می‌دهد، این مواد را به کالایی با ارزش بالا تبدیل کنیم، ارزش افزوده‌ای که تولید می‌شود به رشد اقتصادی جامعه کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر اینکه سلامت جامعه در گرو تولید محصول سالم و طبیعی است که باید اشاره کرد، یکی از شاخصه‌های تولید محصول طبیعی و سالم استفاده از کود ارگانیک (طبیعی) مثل ورمی کمپوست است.

نیاز اندک به تجهیزات پیشرفته

کمترین تجهیزات برای تولید ورمی کمپوست از دیگر ویژگی‌های خارق‌العادۀ این صنعت است. هر چند بهره بردن از امکانات پیشرفته و فناوری روز به توجیه‌پذیرتر کردن طرح کمک می‌کند، اما در هر وسعتی که باشد می‌توان با کمترین نیاز به تجهیزات پیشرفته عمل تولید ورمی کمپوست را انجام داد.

همین موضوع یکی از مهمترین عواملی است که افراد بسیاری را به سمت سرمایه گذاری روی ورمی کمپوست جذب کرده است. شما با ساده‌ترین وسایل هم می‌توانید از ابتدای راه اندازی مزرعه تا برداشت محصول اقدام به فعالیت نمایید.

میزان سرمایه گذاری بسیار منعطف

میزان سرمایه گذاری برای تولید ورمی کمپوست از کمترین مقدار خود شروع شده و تا حد وسیع ادامه پیدا خواهد کرد. بسته به اینکه هدف شما چیست و طرح توجیحی شما در چه وسعتی ارائه شده، باید میزان سرمایۀ اولیه را هم تعیین کنید. به دلیل اینکه برای تولید کرم پوسال نیازی به تجهیزات پیشرفته نیست، سرمایه هم به نسبت کاهش چشمگیری خواهد داشت. پس به طور کل می‌توان گفت هر کسی قادر به وارد شدن به این صنعت است.

ایجاد اشتغال وسیع در زمینه کشاورزی

با توجه به تمامی موادی که گفته شد، رو آوردن بسیاری از افراد به سمت این حرفه باعث ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی بسیاری می‌گردد که جمع کثیری از افراد بیکار و حتی متخصصین را می‌تواند به سمت خود جذب کند و گامی موثر برای پیشرفت جامعه تلقی می‌گردد.

شما چی فکر می‌کنید؟