۱۲ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

مزایای ورمی کمپوست از منظر مصرف

اگر به فکر استفاده از ورمی کمپوست هستید، در درجۀ اول بهتر است که با مزایای ورمی کمپوست از منظر مصرف آشنا شوید و بدانید که این کود برای گیاه شما چه مزیت‌هایی دارد. اگر با ویژگی‌های کرم پوسال بیشتر آشنا شوید، مطمئناً ارزش آن را بیشتر درک خواهید کرد.

مزایای ورمی کمپوست از منظر مصرف

مزایای ورمی کمپوست از منظر مصرف

کاملاً طبیعی

کودی که توسط کرم‌ها از فضولات دامی و گیاهی تهیه می‌شود، کاملاً طبیعی و به اصطلاح ارگانیک است و ضررات و تبعات کودهای شیمیایی را ندارد. به همین دلیل می‌توان با خیال راحت به هر میزان که خواسته باشید از آن استفاده کنید. چرا که زیاد مصرف کردن آن مشکلاتی را ایجاد نمی‌کند. ولی فعلاً به دلیل محدودیتی که در قیمت این محصول وجود دارد، ما نیازی به مصرف زیادی ورمی کمپوست در زمین‌ها نداریم.

کودهای شیمیایی به صورت یکجا گیاه را با مواد غذایی به توپ می‌بندند! حال آن که حتی خیلی از این مواد مغذی به دلیل نیاز نداشتن یکجای گیاه به آنها از طریق بارندگی یا آبیاری از دسترس خارچ می‌شوند و حتی محیط زیست را هم آلوده می‌کنند. اما ورمی کمپوست تمامی نیاز گیاه را به صورت یک دورۀ طولانی برآورده می‌کند و مواد غذایی را کم کم در خاک آزاد می‌سازد.

مواد غذایی آماده برای گیاه

کود ورمی کمپوست غنی از عناصری است که برای جذب گیاه آماده هستند. به این دلیل که کرم‌ها با آنزیم‌هایی که در بدنشان دارند اقدام به تجزیۀ مواد غذایی به موادی می‌کنند که کاملاً قابل جذب برای گیاه هستند. علاوه بر این، هورمون‌های محرک رشد موجود در ورمی کمپوست سبب افزایش رشد و سرعت آن در گیاهان می‌شوند. این در حالی است که با مصرف بلند مدت کرم پوسال، بافت خاک و خصوصیات آن رو به سوی بهبودی و نگه داشتن مواد آلی در خاک می‌رود. آزمایش‌ها نشان داده است که کود ورمی کمپوست چندین برابر کودهای دامی و غیره دارای مواد معدنی هستند.

قابلیت بالای نگهداری آب و رطوبت

خاکی که دارای ورمی کمپوست است، به دلیل خواص نگهدارندۀ رطوبت خود کرم پوسال، آب را بیشتر در خود نگه داشته و از رفتن به اعماق زمین و یا حتی تبخیر آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب در مصرف آب تا حدی صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد. این خاصیت بیشتر به دلیل ویژگی تخلخل کود ورمی کمپوست است که باعث نگه داشتن آب و رطوبت در خود می‌گردد.

این خاصیت حتی در گلدان‌های خانگی هم مورد توجه است. زمانی که میزانی از خاک گلدان را با ورمی کمپوست تامین می‌کنید، تعداد دفعات مصرف آب گلدان کم شده و حتی باعث بهبود وضعیت رشد گیاه می‌گردد.

عاری از هر گونه بذر علف‌های هرز و آلودگی

کرم خاکی به دلیل گذراندن مواد اولیه یا فضولات دامی از دستگاه گوارش خود که سرشار از آنزیم‌های مختلف است، آنها را تا حد زیادی ضد عفونی می‌کنند. البته ریزاندامگانی که از طریق دستگاه گوارش کرم خاکی به محیط اضافه می‌شود خود باعث افزایش مقاومت به بیماری گیاهان می‌گردد. در این بین بذر علف‌های هرز هم غیر فعال شده و ورمی کمپوستی که شما از آن استفاده می‌کنید، کاملاً عاری از عوامل مضر برای کشاورزی و باغبانی هستند.

بهبود خواص فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی خاک

ورمی کمپوست یک کود کامل برای حاصلخیز کردن خاک است. خواصی که با استفاده از این کود بهبود می‌یابد معمولاً خواص فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی است. منظور از خواص فیزیکی همان حالتی است که این کود طبیعی به خاک می‌دهد. مثلاً باعث می‌شود خاک حالت اسفنجی به خود گرفته و همین عامل باعث افزایش قابلیت نگهداری آب می‌شود.

از نظر بیولوِژیکی هم ریزاندامگان مفید یا همان ME موجود در کود ورمی کمپوست بسیار بیشتر از کودهای دیگر است. همین مواد و موجودات زیستی مقاومت گیاه در برابر امراض را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، خواص شیمیایی که به نوعی همان مواد معدنی موجود در ورمی کمپوست با کیفیت بالا در دسترس گیاه قرار می‌گیرد تا گیاه بتواند در تمام طول عمر خود از عناصر تغذیه‌ای استفاده کند.

بدون بوی نامناسب و دارای ساختار یک‌دست

ورمی کمپوست به دلیل عاری بودن از هر گونه مواد مشمئز کننده بوی بدی ندارد. حتی معمولاً بویی به مانند هوای جنگل را هم تداعی می‌کند. به همین دلیل در اماکنی که این عامل مهم است استفاده از ورمی کمپوست بسیار حائز اهمیت است. مثلاً در منزل و یا آپارتمان و در کل فضاهای شهری این خاصیت کرم پوسال بسیار قابل توجه است.

ساختار یک دست ورمی کمپوست به آن بازارپسندی خاصی می‌دهد. ظاهر کود که جذاب به نظر برسد، باعث می‌شود مشتری به خرید آن رغبت بیشتری نشان دهد. این علاوه بر خواص ذکر شده در بالاست که همگی در کنار هم کودی با کیفیت عالی را برای رشد انواع و اقسام گیاهان زینتی و غیر زینتی و باغات و مزارع محیا می‌کنند.

شما چی فکر می‌کنید؟