۱۱ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

مزیت ورمی کمپوست برای خاک

ورمی کمپوست و یا حتی محصولات جانبی آن مثل چای ورمی کمپوست که برای باروری بیشتر گیاهان استفاده می‌شود، به عنوان یک مادۀ دفعی از کرم خاکی گونۀ ایزینیا فتیدا، یک افزودنی بسیار عالی و با کیفیت برای خاک محسوب می‌شود. این کود علاوه بر اینکه باعث افزایش مواد مغذی مفید خاک می‌شود، به حفظ و افزایش ساختار خاک هم کمک زیادی می‌کند.

مزیت ورمی کمپوست برای خاک

مزیت ورمی کمپوست برای خاک

مواد آلی که به خاک اضافه می‌شوند، باعث بهبود ساختار آن می‌شوند. این کار را با نگه داشتن ذرات خاک کنار یکدیگر انجام می‌دهند. این ساختار باعث افزایش میزان هوادهی به خاک و در نتیجه جذب بیشتر اکسیژن توسط ریشه‌های گیاهان می‌گردد. این امر باعث می‌شود که نرخ رشد گیاهان و یا درختان بهبود یابد. همچنین مواد آلی سبب افزایش ظرفیت تبادل یون مثبت خاک که با عنوان CEC شناخته می‌شود می‌گردند. این وضعیت کمک می‌کند که این یون‌های مثبت برای مصرف گیاه در خاک تثبیت شوند. خاک‌هایی که دارای CEC پایین هستند، در شرایط بارندگی یا آبیاری میزان مواد مغذی بیشتری را از دسترس گیاه خارج می‌کنند.

علاوه بر این، ورمی کمپوست سرشار از مواد مغذی است؛ شامل، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منزیم، آهن، روی، منگنز، مس و آلومینیوم. همانطور که می‎دانید مهمترین این عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که به خاک افزوده می‌شود. خیلی از زمین‌های کشاورزی دست کم در یکی از این مواد مغذی کمبود دارند.

با استفاده از ورمی کمپوست برای جبران این عناصر که ممکن است در زمین شما هم کمبود داشته باشند، در مخارج شما که باید برای خرید کود مخصوصاً کودهای شیمیایی کنید، صرفه جویی به عمل خواهد آمد. البته این مورد بیشتر در مواقعی صادق است که خود تولید کننده ورمی کمپوست یا کرم پوسال هستید که این کار را می‌توانید با مواد زائد آلی اطراف خود انجام دهید.

شما چی فکر می‌کنید؟