۱ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

ورمی کمپوست چیست ؟

ورمی کمپوست که اصل آن Vermicompost می‌باشد یک اصطلاح انگلیسی است که به یک نوع کود اشاره دارد که توسط موجودی به نام کرم خاکی تولید می‌شود. این کرم خاکی سالیان مدیدی است که در حال انجام این کار و بارور کردن خاک در زیر زمین بوده است. اما امروزه با کشف ساز و کارهای آن، این کار را به صورت صنعتی درآورده‌اند تا با این کار یک فعالیت اقتصادی را همراه با تولید محصولات آلی شکل دهند. پس ورمی کمپوست یک نوع کود طبیعی است که اثرات معجزه‌آسایی روی رشد گیاهان دارد.

ورمی کمپوست یک ماده‌ی تجزیه شده توسط نوعی خاص از کرم خاکی، باکتری‌ها و قارچ‌ها است. که ما فقط محیط را برای پرورش کرم خاکی محیا می‌کنیم و پس از آن باکتری‌ها و قارچ‌ها شروع به فعالیت می‌کنند. عموماً کرم‌های خاکی زباله‌های آلی را مصرف کرده و پسماندی که از خود به جای می‌گذارند، یک نوع کود بسیار ارزشمند به نام ورمی کمپوست است که به فارسی کرم پوسال ترجمه شده است.

ورمی کمپوست چیست

نمایی از کود ورمی کمپوست

در طبیعت عموماً مواد زائد آلی، مثل برگ درختان، زباله‌های جنگلی و … توسط همین موجودات تجزیه شده و به نوعی پالایش کننده‌ی طبیعی برای محیط زیست به حساب می‌آیند. بدین صورت با مصرف مواد به ظاهر زائد، ماده‌ای با خواص بسیار بالا تولید می‌شود که به آن ورمی کمپوست می‌گویند.

این کود حاوی مواد مغذی بسیاری برای گیاه است که سرعت رشد و کیفیت محصولات آن را بالا می‌برد. به طوری که امروزه کشاورزان و باغداران عزیز به کیفیت این کود در مقابل کودهای شیمیایی پی بردند و با توجه به صرفه‌ی اقتصادی آن نسبت به کودهای مضر شیمیایی، سعی در بهره بردن از آن را دارند. حتی مصرف کود ورمی کمپوست در واحدهای ساختمانی و منازل مسکونی مزیت‌هایی را در بر دارد که عدم بوی نامطبوع و همچنین بالا بردن سرعت رشد گیاه از آن دسته است. پس در هر مقیاسی این کود آلی قابل استفاده است.

امروزه فرآیند تولید ورمی کمپوست به صورت صنعتی هم درآمده است و افراد بسیاری در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند. اما بایستی به نکاتی در این امر توجه داشت که در نهایت باعث افزایش احتمال موفقیت در کسب و کار تولید کرم پوسال شما خواهد شد.

کرمی که برای تولید ورمی کمپوست استفاده می‌شود، معمولاً نوع خاصی است که با توجه به سرعت رشد و تکثیر و همچنین مصرف بالای زائدات آلی در سطح وسیع مقرون به صرفه‌تر بود، پس از آن برای تولید ورمی کمپوست استفاده می‌کنند. در ایران گونه‌ی مد نظر از کرم خاکی، آیزینیا فتیدا نام دارد که به کرم قرمز حلقوی بارانی هم معروف است. البته عموماً این کار را با نام کرم زباله هم می‌شناسند.

بدین ترتیب حال می‌دانید که ورمی کمپوست چیست و اگر خواستار اطلاعات بیشتری راجع به نحوه‌ی تولید و سرمایه گذاری روی این طرح هستید، با مقالات دیگر سایت ورمی کمپوست همراه ما باشید.

شما چی فکر می‌کنید؟