۷ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

چرا باید ورمی کمپوست تولید کنیم؟

ما در این پایگاه به عنوان یک تولید کننده‌ی ورمی کمپوست به قضیه نگاه می‌کنیم و در اولین قدم باید اهمیت این کار را درک کنیم. تا زمانی که اهمیت کار را درک نکنیم، نمی‌توانیم در این کار پیشرفت داشته باشیم. چه به عنوان یک خانه‌دار می‌خواهید کرم خاکی را پرورش دهید و چه می‌خواهید سرمایه‌گذاری کلانی را روی این کار بگذارید، باید به این موارد احاطه‌ی کامل داشته باشید. در ادامه به چرایی تولید ورمی کمپوست اشاره خواهم کرد.

چرا باید ورمی کمپوست تولید کنیم؟

چرا باید ورمی کمپوست تولید کنیم؟

این کار تفریح است

داشتن هزارن کرم و پرورش و تغذیه‌ی آنها، برای کسانی که از داشتن حیوانات اهلی لذت می‌برند، هیچ چیز به جز یک کار تفریحی نیست. این فقط یک قسمت ماجرا است. ماجراجویی در نحوه‌ی زندگی و تولید ورمی کمپوست توسط کرم خاکی خود دارای داستان‌های بسیاری است که هر کسی را به سمت خود جذب می‌کند. همین هم است که بسیاری از افراد مملکت ما به فکر رو آوردن به این کار هستند، هر چند که حرفه و تحصیلات فعلی آنها ربطی به این کار ندارد.

از شر زباله‌ها و مواد بی‌ارزش راحت می‌شویم

تبدیل مواد بی‌ارزشی که ما به آنها زباله می‌گوییم به کودی که سرشار از املاح مواد مغذی برای گیاهان است، یک کار بسیار ارزشمند است که هر کسی در هر وسعتی می‌تواند آن را انجام دهد. ولی از آنجایی که فعالیت اقتصادی نیازمند یک حداقل‌ها است، با تجاری کردن این فعالیت می‌توان حتی سود خوبی هم به جیب زد.

یک راه برای کسب درآمد است

هر چند که تولید ورمی کمپوست در مقیاس کوچک سود کمی را هم عاید شما خواهد کرد، ولی وقتی مقیاس را وسیع‌تر می‌کنید، خواهید دید که درآمد شما با در نظر گرفتن اصول تولیدی و فروش ورمی کمپوست به شدت افزایش می‌یابد. تولید ورمی کمپوست یک حرفه‌ی جدید ولی بسیار مهم در صنعت کشاورزی است که همگی ما باید در فرهنگ‌سازی آن در ایران تلاش کنیم.

به محیط زیست خود کمک می‌کنیم

محیط زیست ما با زباله‌هایی که تولید می‌کنیم به شدت در خطر است. برخی از این زباله‌ها سمی و آلوده هستند که باید با روش‌های مجاز از بین بروند. برخی دیگر به زباله‌های خشک معروفند و می‌توان آنها را بازیافت کرد. و برخی دیگر که هدف ما در اینجا هستند، فابل تبدیل شدن به کودی به نام ورمی کمپوست هستند. بدین صورت ما از زباله ماده‌ای ارزشمند تولید کردیم که با عنوان طلای سیاه کشاورزی هم شناخته می‌شود.

نباید فراموش کنیم که با استفاده‌ی غیر اصولی از محیط زیست خود، در حال نابود کردن زندگی آیندگان هستیم. حتی جالب است بدانید که زندگی خودمان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به تولید محصولات طبیعی کمک می‌کنیم

چون تولید ورمی کمپوست با استفاده از کرم خاکی، خود روشی طبیعی است، پس محصولاتی هم که با کوددهی کرم پوسال تولید می‌شوند، همگی طبیعی هستند و با این کار شما به تولید محصولات ارگانیک کمک شایان توجهی خواهید کرد.

در هر مقیاسی قابل انجام است

باید اشاره کرد همانطور که در مقالات قبلی هم ذکر شد، تولید ورمی کمپوست از وسعت یک قوطی کوچک انجام‌پذیر است، تا هکتارها زمین. از این نظر دست شما بسیار باز است. البته باید به هدف خودتان هم از انجام این کار نگاه کنید. اگر هدف کسب درآمد است، مطمئناً در وسعت یک جعبه‌ی کوچک این کار شدنی نیست و باید به فکر یک راه‌اندازی وسیع باشید. اما مهم این است که حتی در ابتدا می‌توانید از کوچکترین فضا و شرایط برای تولید ورمی کمپوست استفاده کنید.

حتی اگر در یک خانه‌ی کوچک یا آپارتمان نقلی خود زندگی می‌کنید، می‌توانید از مزیت‌های این کرم‌های بی‌آزار بهره ببرید و برای تبدیل زباله‌ها به ورمی کمپوست استفاده کنید. حالا که کود طبیعی خود را تولید کردید، با آن گلدان‌های خود را پرپشت‌تر کنید و افزایش رشد کمی و کیفی آنها را شاهد باشید.

و خیلی از مزایای دیگر که ما را ملزم به انجام این کار برای تولید کرم پوسال می‌کنند. شما هم می‌توانید به این موارد اضافه کنید.

شما چی فکر می‌کنید؟