۴ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

چرا تولید ورمی کمپوست اهمیت دارد؟

در بسیاری از جوامع انسانی زباله‌ها و معدوم‌سازی آنها یکی از مشکلاتی است که انسان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. زباله‌ها و پسماندهای مواد مصرفی ما باید به نوعی از بین بروند. معمولاً زباله‌ها را به دو دسته‌ی خشک و تر تقسیم می‌کنند. زباله‌های خشک را بازیافت می‌کنند که به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند. البته در همه جا این گونه نیست و بیشتر در شهرهای بزرگ این امکان برای زباله‌های خشک وجود دارد. اما زباله‌های تر را یا می‌سوزانند و یا در زیر زمین دفن می‌کنند. با این حرف‌ها ورمی کمپوست در اینجا چه جایگاهی دارد و چرا تولید ورمی کمپوست اهمیت دارد، سوال‌هایی هستند که در اینجا قصد پاسخ دادن به آنها را داریم.

چرا تولید ورمی کمپوست اهمیت دارد؟

چرا تولید ورمی کمپوست اهمیت دارد؟

موردی که در اینجا وجود دارد که این است تقریباً 80 درصد زباله‌های شهری، زباله‌هایی هستند که قابل تجزیه و تبدیل به کود هستند. این میزان زباله به میزانی هست که باید برای آن فکری شود. بدین منظور، چه گزینه‌ای از این بهتر که این آشغال‌های آلوده کننده را به پول تبدیل کنیم!

برای این کار باید از موجودی به نام کرم خاکی استفاده کرد که این زباله‌ها را می‌خورد و تبدیل به ماده‌ای با ارزش غذایی بالا برای گیاهان مختلف می‌کند. ما این کود را کرم پوسال می‌نامیم که همان ورمی کمپوست است. کسی که این کار را در هر وسعتی انجام می‌دهد، از مزایای این کار بهره خواهد برد. چه بسیار افرادی که در سرتاسر دنیا در حال امرار معاش از این طریق هستند.

از نظر وسعت انجام کار تبدیل زباله به ورمی کمپوست، هیچ نگرانی وجود ندارد. حتی در منزل هم می‌توان این کار را انجام داد و از نظر بهداشتی مشکلی وجود نخواهد داشت. این موجودات در محیطی تاریک و بدون هیچ گونه مزاحمتی قادر به تبدیل زباله‌های خانگی و شهری به کودی با ارزش هستند.

از طرف دیگر، در وسعت‌های بالا این تولید ورمی کمپوست از زباله، شاید مقرون به صرفه‌تر باشد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را فراهم آورد.

با انجام این کار، ما به محیط زیست خود هم کمک می‌کنیم که در نهایت این پایدار بودن محیط زیست به سلامتی  ما انسان‌ها بر می‌گردد. می‌دانیم که بد رفتاری با طبیعت به ضرر خود ماست و در نهایت اثرات آن را باید خودمان تحمل کنیم.

در ضمن باید یادآور شد که اهمیت تولید ورمی کمپوست به همین‌جا ختم نمی‌شود. با تولید کرم پوسال به تعداد کرم‌های خاکی هم افزوده می‌شود و این باعث می‌شود صنایعی که به این موجود وابسته هستند هم رشد داشته باشند. مثلاً پروتئینی که در بدن این کرم وجود دارد، در صنایع بسیاری مثل محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده بسیاری دارد.

این را هم نباید فراموش کرد که در نهایت رشد صنعت ورمی کمپوست به رشد اقتصادی یک کشور منجر می‌شود و پویایی و رفاه مردم آن کمک شایان توجهی می‌کند. ارزش این کرم کوچک را نباید نادید گرفت.

شما چی فکر می‌کنید؟