۲۸ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

در چه مکان هایی می توان ورمی کمپوست تولید کرد؟

یکی از سوالات اکثر افرادی که می‌خواهد به کار تولید ورمی کمپوست وارد شوند، این است که در چه مکان هایی می تواند ورمی کمپوست تولید کرد یا به عبارتی دیگر آیا در جای ما می‌توان ورمی کمپوست تولید کرد؟ در هر صورت پاسخ به این سوال بسیار حائز اهمیت است، بالاخص زمانی که شما اطلاعات زیادی از قبل ندارید و تازه می‌خواهید وارد این صنعت شوید.

در چه مکان هایی می توان ورمی کمپوست تولید کرد؟

در چه مکان‌هایی می توان کرم پوسال تولید کرد؟

به طور کلی عوامل زیادی در تعیین کیفیت محل پرورش کرم خاکی نقش دارند. ولی به نظر می‌رسد دو تا از این عوامل بسیار مهم‌تر از دیگر عوامل هستند. این عوامل عبارتند از:

  1. شرایط آّب و هوایی از نظر دما
  2. شرایط آب و هوایی از نظر آب

شرایط آب و هوایی از نظر دما

دما یکی از مهمترین معیارها در فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و دامداری است. در تولید ورمی کمپوست هم باید به این متغیر بسیار اهمیت دهید. به طور کلی یا محیط مد نظر شما دارای دمای خوبی هست یا نیست. اگر هست، به مراتب کار شما ساده‌تر است و در فضای باز می‌توانید اقدام به پرورش کرم خاکی کنید. ولی اگر نیست، دو حالت وجود دارد، یا باید از خیرش بگذرید و یا شرایط را با ساخت تاسیسات مهیا نمایید.

در حالتی که دمای محل شما از میزان 7 درجۀ سانتی‌گراد پایین‌تر نیاید، به راحتی می‌توانید اقدام به انجام این فعالیت نمایید. البته گاهی اوقات ممکن است که به زیر صفر هم برسد که اگر این حالت بیشتر از چند روز به طول نیانجامد، مشکلی کرم‌های شما را تهدید نخواهد کرد. حتی ممکن است در فصل غیر سرما چنین دمایی که از 7 درجه بیشتر باشد وجود داشته که بسیار مناسب است. اما اگر حتی در زمستان محل شما هوا بسیار سرد شود می‌توانید طوری برنامه ریزی کنید که یا در این فصل تولیدی صورت نگیرد، یا کرم‌ها را به خواب زمستانی ببرید. یعنی دوره‌ای که کرم‌ها فقط برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. پیشنهاد می‌شود مقالۀ ورمی کمپوست در زمستان را مطالعه نمایید.

کرم‌ها همانطور که به سرما حساس هستند و با آمدن فصل سرما میزان مصرف غذا و تولیدمثل آنها کاهش می‌یابد، می‌توانند دچار تنش گرمایی هم بشوند. این امر بیشتر در تابستان‌ها رخ می‌دهد. اگر میزان فصول گرم محل شما کم است، می‌توان با تدابیری دما را کنترل نمود. ولی اگر محل شما در کل گرمسیر است یا باید از خیر این کار بگذرید و یا به فکر ساخت تاسیسات همراه با سرمایش باشید. که هزینۀ کار را بالا خواهد برد.

شرایط آب و هوایی از نظر آب

آب یکی دیگر از عواملی است که در کشاورزی و دامداری حرف اول را می‌زند. هر چند که در پرورش کرم خاکی ایزینیا فتیدا و تولید ورمی کمپوست آب به مراتب کمتری نیاز است، ولی از آنجایی که در ابتدای امر برای شستشوی کود دامی و مرطوب نگه داشتن بستر کرم‌ها به آب نیاز دارید، حتماً باید به یک منبع آب مطمئن دسترسی داشته باشید.

کرم‌ها بدون آب و در شرایط بدون رطوبت خواهند مُرد. پس اگر برای مدت چند روز بی‌آب باشید و از قضا فصل گرما هم باشد، حتماً باید در انتظار اتفاقات بد باشید.

به طور کلی داشتن این دو عامل در مکانی که قرار است مزرعۀ کرم پوسال‌تان را تاسیس کنید، بسایر حائز اهمیت است و نباید آنها را دست کم بگیرید.

شما چی فکر می‌کنید؟