۱۱ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

کرم کمپوست چیست؟

به عبارتی ساده، کرم کمپوست موجودی خاکزی است که با خوردن مواد زائد آلی، کودی تولید می‌کند که کیفیت آن بسیار بالا است. در طبیعت بیش از 3000 نوع کرم خاکی موجود است که این کرم‌ها، کارخانه‌ی تولید کود برای طبیعت و گیاهان آن هستند. در اصل زباله‌های طبیعی طبیعت را خورده و به کودی با ارزش برای گیاهان تبدیل می‌کنند. البته همۀ این کرم‌ها برای تولید کمپوست استفاده نمی‌شوند و فقط دو یا سه نوع آنها کاربرد اقتصادی دارند؛ هرچند که در طبیعت همۀ آنها دارای ارزش هستند.

کرم کمپوست چیست؟

کرم کمپوست چیست؟ نمایی از کرم کمپوست ساز

اما ما در وسعت‌های مختلف این کرم‌ها را برای اهداف خود استخدام کرده تا برای ما کار کنند و در عوض خوراک آنها را که همان زباله‌های‌مان است به رایگان به آنها می‌دهیم! آنها شروع به خوردن مواد بی‌ارزشی مثل زباله‌های خانگی قابل تجزیه و یا حتی کودهای دامی می‌کنند و کود با ارزشی به نام کرم پوسال یا ورمی کمپوست را تولید می‌کنند.

امروزه این کار به یک صنعت پر سود تبدیل شده است که سالیانه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری روی آن می‌شود. مزیت‌های زیست دوستانه‌ای که این کار دارد، باعث شده علاوه بر سود اقتصادی، افراد به کارایی این حرفه هم فکر کرده که باعث افزایش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی به دلیل حاصلخیز شدن آن در کوتاه مدت و بلند مدت می‌گردد.

کرم کمپوست گونۀ خاصی از کرم خاکی است که به نام ایزینیا فتیدا یا Eisenia fetida شناخته می‌شود. این کرم دارای ویژگی‌های خاص خود است که آن را از دیگر کرم‌های خاکی متمایز می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها سرعت رشد و تکثیر بسیار بالاهای آن است. این باعث می‌شود که فرآیند تولید کود ورمی کمپوست و یا حتی پرورش کرم خاکی به صرفه‌تر شود.

از دیگر نام‌های این کرم، کرم آشغال خور یا همان کرم کمپوست است که آشغال و مواد آلی را خورده و به کمپوست تبدیل می‌کند. کمپوست هم در واقع نام بیگانۀ کود یا مادۀ حاصلخیز کنندۀ خاک است.

وسعت فعالیت این کرم بسیار متنوع است. به طوری که از یک جعبه شروع شده و به چندین هکتار هم می‌رسد. یعنی شما حتی درون یک جعبه هم می‌توانید این کرم را پرورش داده و اقدام به تبدیل زباله‌های خود به مادۀ با ارزشی مثل ورمی کمپوست کنید. این کار علاوه بر مزایای زیست محیطی باعث به وجود آمدن ارزش افزوده می‌شود که در وسعت‌های بالا ارزش اقتصادی خود را پیدا می‌کند. اگر فکر می‌کنید که علاقه‌مند به دانستن بیشتر در مورد کرم کمپوست شدید، با دیگر مقالات منبع ورمی کمپوست همراه ما باشید.

شما چی فکر می‌کنید؟