۳ فروردین
۱۳۹۳
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

آینده ورمی کمپوست

از معضلاتی که با افزایش جمعیت بیشتر از قبل اهمیت پیدا می‌کند، بحث زباله‌هایی است که فعالیت‌های انسانی از خانه‌ها تا صنایع بزرگ تولید می‌کنند. این زباله‌ها باید به بهترین شیوه دوباره به طبیعت برگردند و یا به نحوی وارد چرخۀ طبیعت شوند. بدین منظور تا به امروز مهمترین روش معدوم‌سازی آنها دفن زباله زیر خاک بود که این کار معایب خاص خود را داشت و اثرات این کار تا چند صد سال گریبان بشر را خواهد گرفت. حالا می‌خواهیم ببینیم که با این حساب، آینده ورمی کمپوست چگونه است و چه کمکی می‌تواند به این معضل نماید.

در آینده‌ای که با افزایش جمعیت زباله‌های تولیدی بیشتر می‌شوند، بازیافت مواد بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. بر همین اساس روش‌های مختلفی هم برای بازیافت مواد مختلف ابداع شده است. بسیاری از آنها به فناوری‌های پیچیده‌ای نیاز دارند و بسیار هم گران‌قیمت هستد. اما برخی از آنها مثل استفاده از کاغذهای باطله برای تولید کاغذ درجۀ دوم، کار تقریباً ساده‌ای هستند. فقط باید تفکیک از مبداء انجام گرفته و با این کار به چرخۀ کاغذ و یا دیگر مواد خشک کمک کرد.

اما بازیافت مواد آلی که به سادگی تجزیه می‌شوند و عمدتاً آلوده کننده محیط هم هستند، کار ساده‌ای نیست. چرا که اولاً این مواد با دیگر مواد غیر قابل تجزیه مخلوط شدند و در ثانی آلوده بودن آن به مشکل کار اضافه می‌کند.

اما فناوری زیست محیطی که در چند سال اخیر توسعه یافته است، باعث شده این مشکلات رفع گردیده تا به سادگی بتوان از بازیافت مواد آلی هم استفاده کرد. این فناوری همان ورمی کمپوست یا کرم پوسال است که با استفاده از کرم‌های خاکی که از مواد آلی استفاده می‌کنند، مواد زائد را که محیط را آلوده می‌کنند به یک کود با ارزش تبدیل می‌کنند و به این ترتیب چرخۀ مصرف و تولید را تسریع خواهیم داد و جلوی آلوده شدن بیشتر محیط زیست را هم خواهیم گرفت.

در آینده با زیاد شدن زباله‌ها نیاز یه چنین فناوری احساس می‌شد که کرم‌های خاکی که از رشد و تولید مثل بالایی برخوردارند، به کمک این معضل آمده‌اند باعث شدن به راحتی هر چه بیشتر به هدف خود نائل شویم.

پس با این مضامین، به نظر می‌رسد که در آینده این فناوری رشد بیشتر خواهد داشت و افراد بیشتری می‌توانند از نظر سرمایه گذاری و شغل روی آن حساب باز کنند.

شما چی فکر می‌کنید؟