۳۰ فروردین
۱۳۹۳
منتشر شده در دسته: زیست شناسی کرم خاکی
توسط جمال    بدون نظر

ماموریت کرم های خاکی

هر موجودی، چه زنده و چه غیر زنده، برای خود ماموریتی دارد. ما انسان‌ها از همۀ این ماموریت‌ها آگاه نیستیم. ولی آن چیزی که برای ما مهم است، ماموریت مربوط به زندگی ما آدم‌ها است. پس وقتی حرف از ماموریت می‌زنیم، منظور فعالیتی است که به سود انسان است. کرم‌های خاکی هم از این منظر دارای ماموریتی هستند که به نظر می‌رسد تا الان هم به نحو احسن بدون اطلاع انسان‌ها در حال انجام آن بوده است. به طور خلاصه ماموریت کرم های خاکی تجزیۀ هر چه سریعتر مواد آلی و زائد دور و بر ماست که در صورت عدم تجزیه، محیط پیرامونی ما پر از زباله و کثافت خواهد شد.

امروزه ما انسان‌ها از این ماموریت برای منافع مادی و معیشتی هم استفاده می‌کنیم. به طوری که با فناوری به نام ورمی کمپوست به سادگی می‌توانیم زباله‌ها و مواد بی‌ارزشی که قرار است محیط را آلوده کنند، را به طلایی به نام کرم پوسال تبدیل می‌کنیم. بدین منظور اشتغالی که ایجاد می‌شود بسیار قابل توجه است.

پس ماموریت کرم های خاکی به عنوان خوردن و دفع کردن مواد زائد، باعث تجزیۀ مواد آلی به کودی است که به رشد گیاهان کمک شایان توجهی می‌کند و ارزش خاک کشاورزی و باغبانی را افزایش می‌دهد. امروزه ما نیاز شدیدی به استفاده از این ماموریت داریم. نباید فراموش کنید که با رشد جمعیت و افزایش تولید زباله‌های آلی، کرم‌های گرسنه منتظر یک مدیریت بهینه برای خودن این زباله‌ها هستند تا آنها را به ورمی کمپوست یا کرم پوسال تبدیل کنند.

شما چی فکر می‌کنید؟