۷ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

چرا کمپوست ؟

در مقاله‌ی قبلی راجع به اینکه کمپوست چپست صحبت شد. اما بهتر است بدانید که چرا باید از کمپوست برای بارور کردن خاک زمین یا گلدان و یا باغچه استفاده کرد؟ کمپوست کودی است که از تجزیه‌ی زباله‌ها و مواد تجزیه‌پذیر دیگر توسط ریزاندامگان تولید می‌شود. این کود دارای عناصر با ارزشی برای رشد گیاهان است. در ادامه با ویژگی‌های کمپوست بیشتر آشنا خواهید شد.

چرا کمپوست

چرا کمپوست؟

صرفه‌جویی در مصرف آب

خاک‌هایی که به آنها کمپوست اضافه می‌شود، قابلیت نگهداری آب آنها افزایش می‌یابد. به این دلیل که میزان خلل و فرج پایدار خاک افزایش یافته و قابلیت نگهداری هوا و آب را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، کمپوست در خاک‌های رسی سبب افزایش زه‌کشی و در خاک‌های ماسه‌ای باعث نگهداری بیشتر آب می‌گردد. پس مشاهده می‌کنید که استفاده از کمپوست به صرفه‌جویی در مصرف آب آبیاری گیاهان بسیار کمک می‌کند.

صرفه‌جویی در هزینه

استفاده از کمپوست به معنی استفاده از یک کود عالی برای بهبود شرایط خاک است. کمپوست به باقی ماندن کودهای مصنوعی در خاک کمک می‌کند که این خود باعث استفاده بیشتر گیاه از این نوع کودها است. بدین ترتیب مواد مغذی به صورت کم کم در طول فصل رشد گیاه آزاد شده و از حل شدن در آب و به اعماق زمین رفتن آن جلوگیری می‌کند. حتی قابلیت اسیدی و یا قلیایی خاک را سریعاً به خود جذب کرده و مانع از اسیدی یا قلیایی شدن خاک می‌شود.

کاهش دفن زباله و آلوده‌سازی محیط

در بیشتر مناطق، نواحی که به دفن زباله اختصاص داده شده است سریعاً پر می‌شود. تقریباً نیمی از زباله‌های خانگی زباله‌های آلی و قابل تجزیه هستد. بنابراین این مواد قابل تبدیل شدن به ماده‌ای به نام کمپوست هستند که قابل استفاده در باغچه، گلدان و یا باغ‌ها است.

با تبدیل زباله‌ها به کمپوست علاوه بر اینکه به کاهش تولید میزان زباله‌هایی که باید دفن شوند کمک می‌کنید، به کاهش آلودگی و تولید گازهای گلخانه‌ای هم کمک شایان توجهی خواهید کرد.

بیشتر زمین‌هایی که روزی در آنجا اقدام به دفن زباله می‌کردند، به دلیل آلودگی دیگر قابل استفاده نیستند. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که زباله‌ها با فشار بالا زیر زمین دفن می‌شوند و هوای موجود در بین آنها خارج می‌شود. سپس زباله‌ها به صورت بی‌هوازی (بدون اکسیژن) تجزیه شده، به این معنی که اسید تولید می‌شود. این اسید روی دیگر زباله‌ها، از قبیل پلاستیک، برای تولید ماده‌ای سمی که به نام شیرابه شناخته شده است تاثیر می‌گذارد. حالا این شیرابه به قسمت زیرین زباله‌ها نفوذ کرده و شروع به وارد شدن به آب‌های زیرزمینی می‌کند و آنها را شدیداً آلوده می‌کند.

بهبود شرایط باغ و باغچه‌ها

مواد مغذی موجود در کمپوست همانطور که گیاهان شما به آن نیاز دارند به داخل خاک آزاد می‌شوند.

  • کمپوست به افزایش رشد و مقاومت به بیماری گیاه کمک می‌کند.
  • کمپوست جریان آب‌های روان را مهار کرده و از شستشوی خاک و فرسایش آن جلوگیری می‌کند.
  • کمپوست حشرات ناخواسته را کاهش می‌دهد و نیاز ما را به آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها کاهش می‌دهد. بنابراین از سیلان آلودگی جلوگیری می‌کند.
  • شما نیازی به داخل کیسه کردن زباله‌های باغی خود ندارید.

گازهای گلخانه‌ای

همین‌طور که زباله‌های آلی درون زمین تجزیه می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای تولید می‌شود؛ متان، دی اکسید کربن. این گازها به تغییرات آب و هوایی زمین کمک می‌کنند.

بیشتر گازهایی که از مراکز دفن زباله حاصل می‌شود، شامل 54% متان و 40% دی اکسید کربن است. متان به عنوان یک گاز گلخانه‌ای 24 برابر نسبت به دی اکسید کربن تخریب‌گرتر است. دانشمندان پیش‌بینی کردند که تغییرات آب و هوایی روی زندگی ما انسان‌ها اثر خواهد گذاشت، مخصوصاً در زمینه‌ی کشاورزی و سلامتی انسان.

این مواردی که به عنوان مزیت تولید و استفاده از کمپوست گفته شده، مربوط به کمپوست بود. ولی باید گفت این مزیت‌ها مربوط به ورمی کمپوست هم می‌شود. همانطور که می‌دانید، ورمی کمپوست یا کرم پوسال نوعی از کمپوست است که توسط کرم‌های خاکی فرآوری و تولید می‌شود. به نظر می‌رسد که حالا می‌دانید چرا ورمی کمپوست …

شما چی فکر می‌کنید؟