۳ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

بازیافت زباله با کرم خاکی

یکی از مشکلاتی که بشر متمدن تا به حال با آن در حال دست و پنجه نرم کردن بوده است، بحث زباله‌های خانگی و صنعتی است. این زباله‌ها نیاز به معدوم‌سازی آن هم به سبکی اصولی دارد. اما در این کار محدودیت‌هایی وجود دارد. یکی از آنها هزینه‌بردار بودن این کار است که معمولاً برای از بین بردن زباله‌ها سعی می‌شود راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه انتخاب شود که در کشور ما این راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه دفن کردن زباله زیر زمین است که این کار برای خود دارای مشکلات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری است. اما یکی از راه‌حل‌های نوین و در حین حال طبیعی که دانشمندان ارائه دادند، بازیافت زباله با کرم خاکی بوده و هم‌اکنون در بیشتر مناطق در حال پیاده‌سازی است.

کرم‌های خاکی موجودات بسیار مفیدی برای طبیعت هستند. این موجودات با تبدیل زباله‌های آلی، که اگر در طبیعت باقی بمانند باعث مشکلات بهداشتی می‌شود، به موادی به نام کمپوست (یا همان کود) و همچنین پروتئین، نقش اساسی را در بازیافت زباله‌های تر ایفا می‌کنند. این کرم‌ها معضلی را حل می‌کنند که سالیان متمادی جزء بغرنج‌ترین مشکلات آدمی بوده است.

بازیافت زباله با کرم خاکی

بازیافت زباله با کرم خاکی

کرم خاکی با مصرف زباله‌ها که همان غذای مطبوع وی است، آن را به ماده‌ی با ارزشی که به نام طلای سیاه  کشاورزی هم آن را می‌شناسیم تبدیل می‌کند. این ماده نوعی کود آلی و طبیعی است که در ما را برای رسیدن به جهانی بدون مواد شیمیایی یاری می‌کند. این کود با دارا بودن مواد غذایی با قابلیت جذب بسیار بالا و همچنین موادی که برای رشد و نمو گیاه لازم و ضروری می‌باشد، در نهایت به کمیت و کیفیت تولیدی محصولات کشاورزی اضافه می‌کند.

از طرف دیگر، با این کار از شر زباله‌های شهری و حتی صنعتی هم خلاص می‌شویم، که خیلی از این زباله‌ها واقعاً مشکلات اساسی را حتی برای زندگی بشر در بر داشتند. معمولاً شهرداری‌ها که مجری اصلی جمع‌آوری زباله‌های شهری هستند، بیشتر تمایل دارند که از این قابلیت کرم‌های خاکی استفاده کنند. بدین صورت علاوه بر اینکه با این کار ارزش افزوده و حتی اشتغال ایجاد می‌شود، به محیط زیست هم کمک شایان توجهی خواهد شد که کره‌ی زمین برای آیندگان صحیح و سالم باقی بماند.

انجام بازیافت زباله با کرم خاکی در هر مقیاسی قابل انجام است. از وسعت‌های بزرگ چند هکتاری گرفته که مخصوص افرادی است که می‌خواهند حسابی در این کار سرمایه‌گذاری کنند، تا مقیاس خانگی که هر کسی حتی در گوشه‌ی آشپزخانه‌ی منزل خود قادر به انجام چنین کاری است. برای پرورش کرم خاکی و همچنین تبدیل زباله به ورمی کمپوست، نیاز به اطلاعات و مطالعات زیادی نیست. فقط کافی است که اندکی راجع به این کار مطالعه کنید و پس از آن دست به کار شوید. در هر صورت اگر به فکر سرمایه گذاری روی این کار هستید، با دیگر مقالات سایت vermicasting.ir با ما همراه باشید.

شما چی فکر می‌کنید؟