۱۳ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

تولید و پرورش کرم کمپوست

معمولاً پرورش کرم خاکی با اهداف مختلفی انجام می‌شود. شاید بتوان گفت عمده‌ترین هدف این کار تولید کودی به نام ورمی کمپوست است. البته به نظر می‌رسد صنایع مرتبط با این کرم، در آینده‌ای نزدیک رشد به سزایی خواهند داشت که شاید این هدف عمدۀ تولید را کمی منحرف کنند. اما یکی دیگر از اهداف پرورش کرم خاکی، تولید خود کرم کمپوست برای اهداف گوناگون است. این کرم به دلیل دارا بودن مقادیر بالای مواد غذایی و مخصوصاً پروتئین، توجه ویژه‌ای را به سمت خود معطوف کرده است. به همین دلیل هم تولید و پرورش کرم کمپوست رونق گرفته است.

اگر هدف شما تولید کرم خاکی باشد، باید گفت شما باید شرایط تولید را طوری مهیا کنید که کرم به نحو احسن رشد داشته باشد و تکثیرش فزونی یابد. در این شرایط است که تولید شما اقتصادی بوده و می‌توانید سود خوبی را نصیب خود کنید.

این در حالی است که  شاید اصلاً میزان تولید ورمی کمپوست برای شما به هیچ عنوان اهمیتی نداشته باشد. چون تمرکز شما روی تولید کرم خاکی است. پس باید شرایط تولید مثل این کرم را طوری فراهم کنید که با  احساس راحتی هر چه بیشتر این حیوان، کیفیت تولید پروتئین را برای شما بالا ببرد.

استفاده از خود کرم خاکی به چند مورد خاص محدود نمی‌شود و با شناخته‌تر شدن آن کاربردهای فراوانی هم مورد انتظار است. اما امروزه بیشتر از کرم برای تولید آبزیان و طیور استفاده می‌شود. تحقیقات فراوانی هم در این زمینه‌ها صورت گرفته که به عنوان یک غذا برای دیگر موجودات به آن نگریسته می‌شود.

علاوه بر آن همانطور که گفته شده، این کرم به دلیل دارا بودن میزان زیادی پروتئین، در صنایع آرایشی بهداشتی هم کاربردهای فراوانی دارد. به همین دلیل هر چند در حال حاضر ظرفیت فرآوری آن در داخل کشور مهیا نشده است، ولی در کشورهای پیشرفته از این موجود به عنوان مادۀ اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

اگر شما هم علاقه‌مند به تولید و پرورش کرم کمپوست هستید و در نظر دارید با سرمایه‌گذاری روی این کار به درآمد خوبی ظرف مدت کوتاهی برسید، اول از همه بهتر است اطلاعات کافی راجع به این صنعت را کسب کنید. اطلاعاتی که مانع از شکست شما در آینده می‌شود.

اول بهتر است که از خود کرم شروع کنید و آن را تماماً بشناسید و سپس به سمت آشنایی بیشتر با فرآیندهای تولید صنعتی این محصول گام بردارید. سایت Vermicasting.ir سعی خواهد کرد با برداشتن قدمی هر چند کوچک به شما کمک کند.

شما چی فکر می‌کنید؟