۵ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: کشاورزی طبیعی
توسط جمال    بدون نظر

سودمندی های کشاورزی طبیعی

از زمانی که مزیت تولید و استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک برای همگان شناخته شد، افراد زیادی به این سمت آمدند. باید دانست که تا سودمندی در جایی نباشد، محال است افراد به سمت آن جذب شوند. به همین دلیل ما هم اگر بخواهیم وارد کار تولید محصولات طبیعی شویم، باید در درجه‌ی اول با سودمندی های تولید آن آشنا شویم و خود به آن اعتقاد پیدا کنیم.

مزیت های کشاورزی طبیعی

مزیت های کشاورزی طبیعی

در زیر این سودمندی‌ها را خدمت شما به همراه توضیح هر کدام عرض می‌کنم.

تولید غذا با کیفیت بالا و مقدار کافی

زمانی که غذا کیفیت لازم را داشته باشد، مطمئناً سلامت جامعه و پس از آن بهره‌وری افراد بالاتر از قبل می‌شود. مثلاً اگر غذایی باعث اندکی افسردگی در اعضاء جامع شود، آیا می‌دانید در وسعت زیاد چه فاجعه‌ای به بار خواهد آورد؟

علاوه بر آن، برخی ایراد می‌گیرند که تولید محصولات به اصطلاح طبیعی نمی‌تواند نیاز یک جامعه را برطرف کند. این در حالی است که اعداد و ارقام تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، خلاف آن را نشان داده است. یعنی با تولید محصولات ارگانیک می‌توانید نیاز مردم را فراهم کنیم، علاوه بر آنکه سلامتی را هم تامین نماییم. فراموش نکنید که تولید محصولات طبیعی به هیچ عنوان به معنی بهره نبردن از فناوری روز نیست.

همگامی با طبیعت و نه سلطه بر آن

هنوز افرادی هستند که به فکر سلطه بر طبیعت هستند. ولی باید گفت که طبیعت هم بی‌کار نمی‌نشیند و آن روی خود را به آنها نشان می‌دهد. باید درک کنیم که طبیعت یک موجود زنده است و حتی قدرت تعقل هم دارد. اگر به فکر سلطه بر کسی باشیم، حتماً جواب آن را هم خواهیم گرفت. چه بهتر است که همگام با طبیعت پیش رویم و از نسخه‌های طبیعی که به ما داده نهایت استفاده را ببریم و هیچ زمان به فکر طمع نباشیم.

تقویت چرخه‌های بیولوژیکی

اگر از دستورات طبیعی پیروی کنیم، طبیعتاً تقویت چرخه‌های زیستی سبب تقویت جریان زندگی موجودات و مخصوصاً ما انسان‌ها خواهد شد. که البته سالیان قبل ما این چرخه را تا حدود بسیاری از بین بردیم و اثرات آن را هم دیدیم.

حفظ و افزایش حاصلخیزی خاک در دراز مدت

مصرف ورمی کمپوست علاوه بر اینکه در کوتاه مدت ثمرات خوبی روی رشد و تولید محصول گیاه می‌گذارد، در بلند مدت به حاصلخیزی خاک و زمین کمک می‌کند. این کار به افزایش کیفیت زمین و خاک می‌افزاید و سبب افزایش بهره‌وری کشت در آن خواهد شد.

بهره‌گیری از منابع تجدید شونده تا حد امکان

نباید فراموش کنیم که منابع ما به دو دسته‌ی تجدید شونده و غیرتجدید شونده تقسیم می‌شوند و منابع دسته‌ی دوم محدود هستند. پس باید تا جایی که می‌توانیم از منابع تجدید شونده استفاده کرده و علاوه بر اینکه محیط زیست خود را آلوده نکردیم، به پایداری زیستی هم کمک کردیم.

بسته عمل کردن در خصوص چرخه‌ی موارد آلی و عناصر غذایی

بسته عمل کردن به این معنی است که زباله‌ها و مواد زائد ما کمتر در طبیعت رها شود که هم طبیعت را آلوده کنند و هم هزینه‌ی بازیافت آنها را از نظر زمانی طولانی‌تر کند. اگر از مواد زائد به صورت مستقیم در تولید غذا آن هم با ضوابط خاص استفاده شود، به آن یک نظام بسته گفته می‌شود که در خیلی از مواقع حلال مشکلات ما است. هر چند که در هر حال موجودات زنده به چرخه‌های دیگری هم نیاز خواهند داشت که آن چرخه‌های موجود در طبیعت دور و برمان است.

فراهم آوردن شرایطی برای دام‌ها که بتوانند کل رفتار غریزی خود را بروز دهند

همه‌ی ما می‌دانیم که انسان با تسلط بر چرخه‌ی زندگی موجوداتی که برای وی اهمیت اقتصادی دارند، مانع بروز رفتارهای غریزی و طبیعی آنها می‌شود و این بنابر گفته‌ی سازمان‌های حفاظت از حیوانات خلاف می‌باشد. حیوانات برای اینکه بتوانند تولید بیشتری برای ما انسان‌ها داشته باشند، باید طی یک چرخه‌ی مصنوعی تولیدات خود را افزایش دهند و زندگی برای آنها معنایی ندارد. با کشاورزی طبیعی این مشکل برطرف خواهد شد.

حفظ تنوع ژنتیکی سیستم کشاورزی با محیط اطراف

در اصلاح نژادهایی که توسط انسان صورت گرفته، سعی در جمع کردن صفات مطلوب اقتصادی در یک گونه، و از بین بردن دیگر گونه‌ها به طور ناخواسته شده است. این امر همان انتخاب طبیعی را مختل کرده و فقط به منافع زودبازده‌ی انسان‌ها چسبیده است.

امکان کسب درامد برای کشاورزان؛ جلب رضایت آنها و ایجاد محیطی سالم

به نظر می‌رسد کشاورزان با کشاورزی طبیعی بهتر بتوانند درآمد خود را تامین کنند و از آن هم راضی‌تر باشند. این از تجارب و همچنین آمار و ارقام به دست آمده است.

در نظر گرفتن اثرات گسترده‌تر اجتماعی و اکولوژیکی سیستم زراعی

این را هم نباید فراموش کرد که استفاده از کشاورزی طبیعی سبب منافع بلند مدتی می‌شود که در سالیان بعد خود را نشان می‌دهد. باید علاوه بر اینکه به فکر آیندگان هستیم، به فکر آینده‌ی محیط زیست خود هم باشیم. در ضمن اثرات اجتماعی کشاورزی پایدار هم غیر قابل انکار است و همچنین اثرات اکولوژیکی سیستم زراعی.

و خیلی از سودمندی‌های دیگر کشاورزی طبیعی که باید آنها را به درستی درک کرد و به سمت آن قدم برداشت.

شما چی فکر می‌کنید؟