۳ بهمن
۱۳۹۳
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

ورمی کمپوست، کودی با کیفیتی عالی!

در کشاورزی کودها نقش بسیار مهمی را در تولید محصولات نباتی ایفاد می کنند. غذای اولیه‌ی یک گیاه معمولاً کودهایی از منابع آلی هستند که به آن اجازه رشد و فتوسنتز و در نهایت تولید یک محصول برای ما یا حیوان را می‌دهند. از همان ابتدایی که گیاه در حال رشد است، نیاز به ماده‌ی مغذی دارد که اجازه رشد به آن را بدهد. ولی در ابتدای رشد که همان بذر یا دانه است، این ماده مغذی در اطراف جوانه موجود بوده و کار رشد را بسیار تسریع می‌کند. به همین دلیل هم هست که رشد ابتدایی گیاه برای بالا بردن قدرت بقا باید بالا باشد. اما به تازگی کودی به نام ورمی کمپوست که نام فارسی آن کرم پوسال است سر زبان‌ها افتاده است و از کیفیت بالای آن سخن به میان می‌آید.

اینکه این کود از کجا آمده است، از خیلی وقت پیش این کود بوده و گیاهان از مواد مغذی آن استفاده می‌کردند. اما به دلیل اینکه این کود توسط انواع کرم های خاکی در زیر خاک تولید می‌شود، توجه انسان را آن چنان که باید به خود معطوف نکرده بود. ولی با کنجکاوی بیشتر انسان در طبیعت زیر خاک، پی به رازی برد که در حال حاضر از آن به عنوان یک راه برای کسب درآمد نام برده می‌شود.

کرم خاکی و ورمی کمپوست

کرم خاکی و ورمی کمپوست

بدین صورت که کرم را در محیطی ایده آل با غذای مناسب نگهداری می‌کنیم و پس از مدتی و طبق ضوابطی خاص مدفوع کرم را جمع آوری کرده و به عنوان یک نوع کود خوب و با کیفیت مصرف می‌کنیم.

تا به حال کشاورزان از کودهای شیمیایی برای بالا بردن بهره وری تولیدی خود استفاده می‌کردند. اما در حال حاضر با دیدن کیفیت بسیار بالاتر ورمی کمپوست کشاورزان و باغداران در حال رو آوردن به سمت این محصول ارگانیک و طبیعی هستند که کاملاً با شرایط محیطی سازگار و سبب بالا رفتن هر چه بیشتر کیفیت و کمیت محصول تولیدی می‌شود. در هر صورت امروزه مقرون به صرفه تر است که در عوض کودهای شیمیایی از کودهای طبیعی استفاده کنیم. چون کودهای شیمیایی اثرات مخرب بلند مدت هم دارند که باید به آن توجه ویژه ای داشت. علاوه بر اینکه روز به روز به دلیل تولید بیشتر کودهای طبیعی، از قیمت آنها هم کاسته می‌گردد.

ورمی کمپوست با دارا بودن مواد مغذی بیشتر و با کیفیت بالاتر نسبت به کودهای شیمیایی یک ماده‌ی اعجاب انگیزی است که هم میزان محصول را بالا می‌برد و هم کیفیت و طعم و مزه‌ی محصول تولیدی ما را افزایش می‌دهد. به این صورت محصول کشاورزی که تولید می‌شود از نظر بازارپسندی به شدت بهبود می‌یابد. این به این خاطر است که خود طبیعت می‌داند که گیاه به چه چیزهایی نیاز دارد و طبیعت با تجربه چند میلیون ساله ی خود، بسیار بهتر از ما انسان‌ها موادی را تولید می‌کند که می تواند به عنوان غذا برای گیاه مصرف شود. در هر صورت محصول طبیعی کیفیت به مراتب بالاتری هم دارد.

شما چی فکر می‌کنید؟