۱۷ اسفند
۱۳۹۲
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

تولید ورمی کمپوست در زمستان

یکی از مشکلاتی که تولید ورمی کمپوست به ویژه در مناطق سرد دارد، سردی هوا و حتی فرار کرم‌ها است. این مشکل بعضاً باعث مشکلات عدیده‌ای برای تولید کننده می‌شود که نداشتن اطلاعات کافی دلیل اصلی آن است. می‌دانیم که کرم‌های کمپوست نیاز به شرایط متعادلی برای زنده ماندن و مهمتر از همه تولید مثل و تولید کود کمپوست دارند. اگر این شرایط مهیا نباشد، یا کرم فرار خواهد کرد و یا خواهد مُرد. در هر صورت ضرر اقتصادی را نصیب ما خواهد کرد. یکی از این شرایط، دمای هوا است که سبب می‌شود تولید ورمی کمپوست در زمستان با فصل‌های دیگر کمی فرق داشته باشد.

تولید ورمی کمپوست در زمستان

تولید ورمی کمپوست در زمستان

در ابتدا باید ذکر کرد که تولید ورمی کمپوست در زمستان هم امکان‌پذیر است. اما باید شرایط آن را رعایت کنید. اول باید ببیند که دمای هوا در محل شما چگونه است. اگر بیشتر طول زمستان یخبندان است و در آن حالت کرم‌ها با تنش مواجه می‌شوند، باید با استفاده از تاسیسات مناسب و حتی گرمایش شرایط دمایی را به خوبی مهیا نمود.

اما اگر فکر می‌کنید مدت کمی از زمستان در محل شما یخبندان است، با تدابیر خاصی می‌توان مانع از تلفات و فرار کرم‌ها شد و هزینۀ زیادی را برای تاسیسات در نظر نگرفت. پس این اقدامات را باید قبل از اجرای طرح در نظر بگیرید. تا بعدها با مشکل مواجه نشوید.

کرم‌ها در توده‌ای از مواد آلی زندگی می‌کنند که معمولاً با فعل و انفعالی که وجود دارد و خود کرم‌ها هم فعالیت دارند، گرم می‌شود. پس در زمستان تا حد بسیاری کرم‌ها از گزند سرما در امان هستند. اما گاهی اوقات ممکن است که سرما به قدری شدید شود که بازدهی کار کاهش یابد. یا حتی به دلیل مدیریت غلط همان شرایط هم باعث صدمه زدن به کرم‌ها شود.

در هر صورت شما موظف هستید قبل از رسیدن فصل سرما تدابیر لازم را بیاندیشید. چه از نظر تاسیساتی باشد و چه از منظر تل‌بندی مناسب و بهبود شرایط زیست. باید اشاره کرد که اگر تل‌بندی‌ها در ابتدا به درستی انجام شده باشد، به هیچ عنوان کرم‌ها صدمه نخواهند دید. حتی اگر دمای هوا به زیر صفر برسد. حتی ممکن است که در آن دما آب یخ بزند، ولی کرم‌ها در تودۀ کود حیوانی در حال زندگی و فعالیت هستند. حداقلش این است که در این حالت زمستان گذرانی می‌کنند و تلف نخواهند شد.

اما اگر فکر می‌کنید که سرمای زمستان در مکان شما باعث اذیت شدن کرم‌ها می‌شود، در این حالت باید فقط به فکر زمستان گذرانی باشید. یعنی به تولید فکر نکرده و هدف زنده ماندن کرم‌ها و وارد شدن حداقل تنش به آنها باشد. البته با تدابیر و مدیریت مزرعه با اطلاعات کافی باید اشاره کرد که شما در زمستان هم می‌توانید تولید ورمی کمپوست داشته باشید، با در نظر گرفتن شرایط فوق.

شما چی فکر می‌کنید؟