۷ بهمن
۱۳۹۳
منتشر شده در دسته: تولید ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

صرفه اقتصادی طرح های تولیدی ساده یا پیشرفته با تاسیسات خودکار

یکی از نظرات بسیار ارزشمندی که افراد مختلف برای راه اندازی مزرعه پرورش کرم خاکی دارند، این است که تاسیساتی را راه اندازی کنند که همگی  خودکار بوده و به صورت تمام خودکار مدیریت شوند. هرچند این کار فی نفسه بسیار خودب و شاید با یک نگاه اقتصادی باشد، ولی باید به این مورد بسیار توجه کرد که طرح ها برای اینکه از نظر اقتصادی بودن برانداز شوند،حتماً باید روی کاغذ آورده شوند و کمی روی آنها حساب و کتاب شوند. در این صورت است که به سادگی می‌توان از بین انواع متخلف روش‌های تولید، هر کدام که به صرفه است انتخاب نمود.

صرفه اقتصادی طرح های تولیدی ورمی کمپوست

صرفه اقتصادی طرح های تولیدی ورمی کمپوست

شما قصد راه اندازی یک مزرعه تولید ورمی کمپوست یا کرم پوسال را دارید. حتماً هم برای این کار میزانی سرمایه را در نظر گرفتید یا پولی دارید که در حال حاضر بدون استفاده است و قصد رفتن به این سمت را دارید. در اولین گام کسب اندک اطلاعاتی است که برای شروع این کار لازم و ضروری است. بدین منظور روش‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. اما مورد بحث ما این نیست. بلکه این است که ما باید چه روشی را برای تولید کرم پوسال انتخاب کنیم، تا بهینه‌تر بتوانیم اقدام به تولید کنیم؟ حتی کار خود را بتوانیم توسعه هم بدهیم.

همیشه دستگاه‌ها و تجهیزات خودکار حس اقتصادی بودن را به ذهن ما تداعی می‌کنند. ولی باید اشاره کرد که همیشه این گونه نیست، و هست مواقعی که به هیچ عنوان از نظر بحث اقتصادی مقرون به صرف نیست که ما سرمایه‌ی کلانی را در این کار بخوابانیم. به همین دلیل باید به دیگر عوامل هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از این عوامل که بسیار مهم و ضروری هم هست، این است که شما نسبت به سرمایه یا همان پولی که در کار کرم پوسال خود گذاشتید، چه قدر سود حاصل شما می شود؟ در اینجا هر چه قدر این نسبت بالاتر باشد، بهتر است. پس شما هم باید طرحی را از نظر پیشرفته یا ساده بودن کار انتخاب کنید که این نسبت را بالا می‌برد.

برای اینکه یک مثال عددی کاملاً ملموس زده باشیم، باید گفت که فرض می‌کنیم دو نوع طرح سرمایه گذاری وجود دارد که اولی میزان ۱۰ میلیون سرمایه اولیه می‌خواهد و پس از گذشتن مثلاً یک سال عایدی آن ۱۰۰ میلیون تومان است. در همین حال طرحی دیگر وجود دارد که میزان سرمایه‌ی مورد نیاز آن ۳۰ میلیون تومان و پس از گذشت یک سال میزان عایدی آن ۹۰ میلیون تومان است. شما کدام یکی را انتخاب می‌کنید؟ مسلماً طرح اولی نسبت به دومی مقرون به صرفه تر است. البته باید متذکر شد که این اعداد و ارقام کاملاً فرضی و غیر واقعی است.

در مثال ورمی کمپوستی یا کرم پوسال ما، طرح دوم مثل استفاده از تجهیزات فوق نوین است که باعث بالا رفتن میزان سرمایه‌ی اولیه‌ی مورد نیاز طرح است. در این حالت نسبت سود به میزان سرمایه‌ی ما کاهش یافته و طرح را از نظر اقتصادی ضعیف می‌کند. پس باید به این نکته در هنگام انتخاب نوع طرح تولید کود ورمی کمپوست اهمیت داد.

شایان ذکر است که، معمولاً طرح‌های تولیدی کرم پوسال را به سه دسته ساده یا سنتی، نیمه پیشرفته و تمام پیشرفته تقسیم می‌کنند. که در کشور ما در حال حاضر نوع اول و دوم آن بیشتر صرفه‌ی اقتصادی دارد و نوع سوم بیشتر در کشورهایی که با محدودیت‌هایی روبرو هستند مرسوم است و اقتصادی است.

به هر حال باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشت که صرف اینکه در طرح تولیدی ما از تجهیزات پیشرفته استفاده شده باشد، دلیل نمی‌شود که سودآوری آن بیشتر از طرح‌های دیگر باشد. باید تمامی جوانب امر را در نظر گرفت.

شما چی فکر می‌کنید؟