۱ بهمن
۱۳۹۳
منتشر شده در دسته: مبانی ورمی کمپوست
توسط جمال    بدون نظر

ورمی کمپوست یا کرم پوسال چیست؟

ورمی کمپوست که به فارسی به نام کرم پوسال شناخته شده، نوعی کود آلی است که به سبب فعالیت یک نوع کرم خاکی موسوم به ایزینیا فوتیدا تولید می‌شود. این کرم با خوردن مواد غذایی فاسد شدنی و آلی، از خود ماده‌ای زائد را تولید می‌کند که برای گیاه ارزش بسیار بالایی دارد و ما به آن ورمی کمپوست می‌گوییم. این کود دارای خواص بسیار زیادی است و باعث افزایش کیفی و کمی تولید محصولات گیاهی می‌شود. بنابراین هم در کشاورزی و هم در باغبانی از آن می‌توان به صورت حتی نامحدود استفاده کرد.

این کود به دلیل دارا بودن تمامی مواد غذایی و معدنی که گیاه به آن نیاز دارد، چنان رشدی را به آن می‌دهد که قابل تصور نیست و طعم و مزه ماده خوراکی را شدیداً بهبود می‌دهد.

ورمی کمپوست یا کرم پوسال چیست؟

ورمی کمپوست یا کرم پوسال چیست؟

کرم‌ها باید تحت شرایط خاصی، نظیر شرایط آب و هوایی، دمایی و … نگهداری شده و غذای مورد نیاز خود را داشته باشند. در غیر این صورت یا تلف شده و یا از محیط فرار می‌کنند که بعضاً حتی خود همین فرار هم منجر به مرگ آنها می‌شود. چون ممکن است که در آن نزدیکی شرایط خوبی برای آنها وجود نداشته باشد. در این شرایط مناسب است که کرم به میزان نصف وزن خود غذا، که همان مواد زائد حیوانی یا انسانی است، مصرف کرده و در نهایت مدفوع خود را به عنوان یک کود خوب به گیاه هدیه می‌دهد.

این کود به بهبود وضعیت خاک برای کشاورزی هم کمک می‌کند. یعنی ساختار خاک را طوری تنظیم می‌کند که سال به سال به کیفیت آن افزوده گردد. مثلاً میزان خلل و فرج خاک را به حدی بالا بردن که قابلیت نگهداری آب را افزایش دهد. یا حتی رطوبت هوا را هم به خود جذب نماید. در این صورت است که به راحتی باعث بهبود شرایط برای رشد گیاهی می‌شود.

امروزه تولید این نوع کود آلی که به ورمی کمپوست معروف است و بهتر است از آن با نام کرم پوسال نام برده شود، به میزان بسیار زیادی نسبت به قبل در حال تولید است. با این وجود هنوز کشور و جامعه کشاورزی ما به شدت به این نوع کود برای تولید محصولات ارگانیک (طبیعی) نیازمند است. علاوه بر آن مصرف خارجی کود کرم پوسال، زمینه را برای صادرات و در نهایت ارز آوری محیا کرده است. پس این نوع طرح ها شرایط خوبی را هم حتی برای شکوفایی اقتصادی رقم می‌زنند که باید دولت و مسئولان به آنها بهای بیشتری بدهند.

اما از نظر وسعت استفاده از کرم پوسال یا ورمی کمپوست، هم در زمین‌های چند ده هتکاری می‌توان از این کود استفاده کرد و هم اینکه در خانه به عنوان یک کود برای باغچه یا گلدان بهره برد. در هر صورت مزایای آن آنقدر زیاد است که نتیجه را حتی در کوتاه ترین مدت هم می توان شاهد بود. استفاده از ورمی کمپوست باعث بهبود بازده تولید محصولات از نظر اقتصادی هم می‌شود. مثلاً با استفاده از این کود در باغات پسته به ازای هر درخت مثلاً چند کیلو، باعث افزایش چند درصدی محصول تولیدی پسته خواهد شد. علاوه بر اینکه می تواند کیفیت آن را از نظر طعم و بو و همچنین مواد غذایی به شدت افزایش دهد.

با این تفاضیل، دیدید که این کود چه قدر می‌تواند مفید فایده باشد و ورمی کمپوست به شدت به رشد اقتصادی یک کشور کمک خواهد کرد. چون اگر سلامتی اعضاء جامعه تامین نشود، نمی‌توان انتظارات بیشتری را داشت.

شما چی فکر می‌کنید؟